Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1050
Title: Kemampuan Bersosialisasi Ditinjau dari Pola Asuh Orangtua dan Harga Diri pada Remaja di SMA Swasta Santo Thomas 3 Medan
Authors: Situmorang, Marolop
Keywords: pola asuh orangtua;harga diri;kemampuan bersosialisasi
Issue Date: May-2013
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Basically this study aims to look at differences in terms of social skills parenting parents. Then this study also looked at the relationship between self-esteem with social skills. The subjects were students at St. Thomas High Scool field , amounting to 3 165 people. Based on the translation of the literature review chapter, the research hypothesis proposed that reads : 1). There are differences in terms of social skills parenting parents. 2). There is a positive relationship between self-esteem with social skills. It means that the higher the self-esteem, the higher the social skills. Conversely the lower the self-esteem, the lower the ability to socialize. Data analysis technique used was Analysis of Variance 1 Line and Product Moment Correlation, which obtained the results as follows : 1). There are differences in social skills are very significant in terms of parenting a parent. The results seen from F = 10,769 with p = 0,000. The results of this analysis demonstrate that the proposed hypothesis is accepted. Students are nurtured with democratic parenting had highersocial skills with an average value of 98,517 comparedto students who have been brought to the authoritarian parenting with an average. Value of 89,045 and students are nurtured with permissive parenting with an average value of 91,793. 2). There is a significant positive relationship between self-esteem with social skills. These results can be seen from rxy = 0,766 or p < 0.010. The higher the self-esteem, the higher the ability bersosialisasinya. Conversely the lower of the self-esteem, the lower the ability bersosialisasinya Thus the hypothesis is accepted. Coefficient determinant or contributing variablr X to Y by 0,587 or 58,7 %. This means there is still a 41,3% effect of other factorson the ability to socialize, ie school factors, playmates, mass media, confidence, sportsmanship and open attitude.
Description: Pada dasarnya penelitian ini bertujuan untuk melihat perbedaan kemampuan bersosialisasi ditinjau dari pola asuh orangtua. Kemudian penelitian ini melihat hubungan antara harga diri dengan kemampuan bersosialisasi. Subjek penelitian ini adalah para siswa di SMA Santo Thomas 3 Medan yang berjumlah 165 orang. hipotesis penelitian yang berbunyi: 1). Terdapat perbedaan kemampuan bersosialisasi ditinjau dari pola asuh orangtua. 2). Terdapat hubungan yang positif antara harga diri dengan kemampuan bersosialisasi . Artinya semakin tinggi harga diri, maka semakin tinggi kemampuan bersosialisasi. Sebaliknya semakin rendah harga diri semakin rendah kempuan bersosialisasi. Tekhnik analisis data yang digunakan adalah Analisis Varians 1 Jalur dan Korelasi Product Moment, dimana diperoleh hasil-hasil sebagai berikut:1). Terdapat perbedaan kemampuan bersosialisasi yang sangat signifikan ditinjau dari pola asuh orangtua. Hasil ini dsilihat dari F=10,769 dengan p=0,000. Hasil analisis ini membuktikan bahwa hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima. Siswa yang diasuh dengan pola asuh demokratis memiliki kemampuan bersosialisasi yang lebih tinggi dengan nilai rata-rata 98,517 dibandingkan dengan siswa yang diasuh dengan pola asuh otoriter dengan nilai rata-rata 89,045 dan siswa yang diasuh dengan pola asuh permisif dengan nilai rata-rata 91,793. 2). Terdapat hubungan positif yang sangat signifikan antara harga diri dengan kemampuan bersosialisasi. Hasil ini dapat dilihat dari rxy =0,766 atau p<0,010. Semakin tinggi harga diri, maka semakin tinggi kemampuan bersosiaalisasinya. Sebaliknya semakin rendah harga diri ,maka semakin rendah kemampuan bersoaialisasinya. Dengan demikian maka hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima. Koefisien determinant atau kontribusi variable X terhadap Y sebesar 0,587 atau 58,7 %. Ini berarti masih terdapat 41,3% pengaruh dari factor lain terhadap kemampuan bersosialisasi, factor sekolah, teman sepermainan, media massa, kepercayaan, sikap sportif dan sikap terbuka.
URI: https://repositori.uma.ac.id/123456789/1050
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
111804015_file1.pdfCover1.26 MBAdobe PDFView/Open
111804015_file2.pdfAbstract843.67 kBAdobe PDFView/Open
111804015_file3.pdfIntroduction1.64 MBAdobe PDFView/Open
111804015_file4.pdfChapter I2.95 MBAdobe PDFView/Open
111804015_file5.pdfChapter II8.29 MBAdobe PDFView/Open
111804015_file6.pdfChapter III2.33 MBAdobe PDFView/Open
111804015_file8.pdfReference18.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.