Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/10915
Title: Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Motivasi Berprestasi pada Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Al Wasliyah 12 Perbaungan
Authors: Safitri, Chairunnisa
metadata.dc.contributor.advisor: Hasanuddin
Nafessa
Keywords: social supports;achievment motivation
Issue Date: 22-Jul-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;158600026
Abstract: This study aims to determine the relationship between social support and achievement motivation in class XI Madrasah Aliyah Al-Wasliyah 12 Perbaungan. Social support with achievment motivation in class XI Madrasah Aliyah Al-Wasliyah 12 Perbaungan in research is revealed using a likert scale. The method of data analysis used in this study is the product moment and the sampling technique is purposive sampling. The subjects in this study were students of classXI Madrasah Aliyah Al-Wasliyah 12 Perbaungan schools. Population in this study were 140 students with a sample of 70 students consisting of 35 students IPA and 35 students of IPS class.The instrument of this study is the scale of social support and achievment motivation scale. The result are as follows : 1) there is a significant positive relationship between social supports and achievment motivation with correlation coefficient Rxy =0,514 ; p = 0,000 < 0,05, there are the relationship of 26,4% of these result is known that there are still 73,6% of contributions from other factors or variables to the formation of achiecment motivation. These factors are not necessary and need to be examined in this study. 2) that the MA Alwasliyah 12 students have high social support (emprical mean = 128,37>hypothetical Mean =110where the difference between the two means exceeds SD number = 13,444) and the achievment motivation of students of MA Alwaliyah 12 is comparatively high emperical mean = 127,01>hypothetical Mean = 107,5 where the difference between the two means exceeds the SD number = 12,326. From the results of this study,the propsed hypothesis is accepted.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial dengan motivasi berprestasi pada siswa kelas XI Madrasah AliyahAl-Wasliyah 12 Perbaungan. Dukungan sosial dengan motivasi berprestasi pada siswa kelas XI MA Al-Wasliyah 12 Perbaungan dalam penelitian ini diungkap dengan menggunakan skala Likert. Metode analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah Korelasi-Product Momentdan teknik pengambilan sampel adalah Purposive Sampling. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI di MA Alwasliyah 12 Perbaungan. Populasi dalam penelitian ini adalah 140 siswa dengan Sampel 70 siswa terdiri dari 35siswakelas IPA dan 35 siswa kelas IPS, .Instrument penelitian adalah skala dukungan sosial dan skala motivasi berprestasi. Hasil sebagai berikut: 1). Terdapat hubungan positif yang signifikan antara dukungan sosial dengan motivasi berprestasi dengan koefisien korelasi Rxy =0,514 ; p = 0,000 < 0,05,terdapat hubungan sebesar 26,4%,dari hasil ini diketahui bahwa masih terdapat73,6 % sumbangan dari faktor atau variabel lain terhadap terbentuknya motivasi berprestasi. Dimana faktor-faktor tersebut tidak diungkapkan dan dijelaskan dalam penelitian ini. 2) Bahwa pada siswa MA Al-Wasliyah 12 Perbaungan, memiliki dukungan sosial yang tinggi (Mean Empirik = 128,37> Mean Hipotetik =110dimana selisih kedua mean melebihi bilangan SD =13,444)dan motivasi berprestasi siswa MA Al-Wasliyah 12 Perbaungan tergolong tinggi (Mean Empirik = 127,01> Mean Hipotetik = 107,5 dimana selisih kedua mean melebihi bilangan SD = 12,326). Dari hasil peneitian ini, maka hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/10915
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158600026 - Chairunnisa Safitri - Fulltext.pdffulltext2.96 MBAdobe PDFView/Open
158600026 - Chairunnisa Safitri - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
chapter IV556.28 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.