Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11159
Title: Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Kedisiplinan pada Siswa SMK Yayasan Pendidikan Farmasi Sumatera Utara
Authors: Khairuna, Rifka Nabila
metadata.dc.contributor.advisor: Hasanuddin
Maqhfirah
Keywords: kecerdasan emosional;kedisiplinan;emotional intelligence;discipline
Issue Date: 28-Sep-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;158600104
Abstract: This study aims to determine the relationship between emotional intelligence and discipline in vocational students at the North Sumatra Pharmacy Education Foundation. The subjects of this study were 90 vocational high school students of the North Sumatra Foundation Pharmacy XI with Purposive Sampling techniques. Data collection uses two scales namely the emotional intelligence scale compiled using the Goleman theory and the disciplinary scale compiled using the Arikunto theory using the Likert method. Data analysis in this study used a correlational test using the Pearson product moment. From the analysis results, obtained (rxy = 0.483; p = 0.000 < 0.005) This means that the hypothesis is accepted, the higher the emotional intelligence, the higher the discipline and vice versa. In this study, emotional intelligence was classified as moderate with an empirical mean of 48.99, and discipline was classified as low with an empirical mean of 60.90. The contribution of emotional intelligence to discipline was 23.3% (r2 = 0.233).
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kecerdasan emosional dengan kedisiplinan pada siswa SMK Yayasan Pendidikan Farmasi Sumatera Utara. Subjek penelitian ini sebanyak 90 siswa SMK kelas XI Yayasan Farmasi Sumatera Utara dengan teknik Purposive Sampling. Pengumpulan data menggunakan dua skala yaitu skala kecerdasan emosional yang disusun menggunakan teori Goleman dan skala kedisiplinan yang disusun menggunakan teori Arikunto dengan menggunakan motode likert. Analisis data pada penelitian ini menggunakan uji korelasional menggunakan pearson product moment. Dari hasil analisis, diperoleh (rxy = 0,483 ; p = 0,000 < 0,005) Artinya hipotesa diterima, semakin tinggi kecerdasan emosional maka semakin tinggi kedisiplinan dan sebaliknya. Pada penelitian ini kecerdasan emosional tergolong sedang dengan mean empirik sebesar 48,99, dan kedisiplinan tergolong rendah dengan mean empirik sebesar 60,90. Konstribusi kecerdasan emosional terhadap kedisiplinan adalah sebesar 23,3 % (r2= 0,233).
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11159
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158600104 - Rifka Nabila Khairuna - Fulltext.pdfFulltext4.56 MBAdobe PDFView/Open
158600104 - Rifka Nabila Khairuna - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.37 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.