Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11197
Title: Hubungan antara Motivasi Berprestasi dengan Minat Berwirausaha pada Mahasiswa Psikologi Universitas Medan Area
Authors: Utama, Boby Wahyu
metadata.dc.contributor.advisor: Istiana
Dalimunthe, Hairul Anwar
Keywords: motivasi berprestasi;minat berwirausaha;achievement motivation;entrepreneurial interest
Issue Date: 11-Oct-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;158600181
Abstract: This study aims to determine the relationship between achievement motivation and entrepreneurial interest in the Faculty of Psychology, University of Medan Area. The population in this study 310 students of the Faculty of Psychology, University of Medan, whip area in 2015. Entrepreneurial interest will be revealed through a scale compiled based on aspects to measure entrepreneurial interest according to Bhandari, 2006 as follows: Self-Esteem, Desire to Be Boss, Innovation, Leadership, Flexibility, Profit . In measuring achievement motivation based on the characteristics of high achievement motives according to McClelland (in Sukadji, 2001) are: Always try, Generally do not display better results on routine tasks, Tend to take risks that are reasonable (medium level) and taken into account , Not encouraged or influenced by rewards (prizes or money), Trying to get feedback from actions, Looking at the environment and looking for opportunities / opportunities, Associating better gaining experience, Enjoying challenging situations, Tending to find ways that are unique, Creative, At work as if being chased by time. Based on the results of the analysis with the Product Moment correlation analysis method, it is known that there is a positive relationship between achievement motivation and entrepreneurial interest, where rxy = 0.402 with a significant p = 0.000 < 0.050. This means that the proposed hypothesis, the higher the achievement motivation, the higher the interest in entrepreneurship is declared acceptable. The determinant coefficient (r2) of the relationship between the independent variable X and the dependent variable Y is equal to r2 = 0.162 This shows that achievement motivation contributed to entrepreneurial interest by 16.2 %. Based on the results of the calculation of the average value of hypothetical and empirical, it can be concluded that achievement motivation is classified as moderate with a hypothetical mean value of 100 and an empirical mean value of 109.71. Furthermore, it can be concluded that the interests of entrepreneurship are classified as moderate with a hypothetical value of 65 and an empirical value of 65.92.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Hubungan Antara Motivasi Berprestasi dengan Minat Berwirausaha Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Populasi dalam penelitian ini 310 mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area stambuk 2015. Minat berwirausaha akan diungkap melalui skala yang disusun berdasarkan aspek untuk mengukur minat berwirausaha menurut Bhandari, 2006 adalah sebagai berikut :Harga Diri, Keinginan menjadi Bos, Inovasi, Kepemimpinan, Fleksibilitas, Keuntungan. Dalam mengukur motivasi berprestasi berdasarkan ciri-ciri motif berprestasi yang tinggi menurut McClelland (dalam Sukadji, 2001) adalah: Selalu berusaha, Secara umum tidak menampilkan hasil yang lebih baik pada tugas-tugas rutin, Cenderung mengambil resiko yang wajar (bertaraf sedang) dan diperhitungkan, Tidak didorong atau dipengaruhi oleh rewards (hadiah atau uang), Mencoba memperoleh umpan balik dari perbuatanya, Mencermati lingkungan dan mencari kesempatan/ peluang, Bergaul lebih baik memperoleh pengalaman, Menyenangi situasi menantang, Cenderung mencari cara-cara yang unik, Kreatif, Dalam bekerja seakan-akan dikejar waktu. Berdasarkan hasil analisis dengan metode analisis korelasi r Product Moment, diketahui bahwa ada hubungan positif antara motivasi berprestasi dengan minat berwirausaha, dimana rxy = 0,402 dengan signifikan p = 0.000 < 0,050. Artinya hipotesis yang diajukan semakin tinggi motivasi berprestasi maka semakin tinggi minat berwirausaha dinyatakan diterima. Koefisien determinan (r2) dari hubungan antara variabel bebas X dengan variabel terikat Y adalah sebesar r2 = 0,162 Ini menunjukkan bahwa motivasi berprestasi berkontribusi terhadap minat berwirausaha sebesar 16,2 %. Berdasarkan hasil perhitungan nilai rata-rata hipotetik dan empirik dapat disimpulkan bahwa motivasi berprestasi tergolong sedang dengan nilai mean hipotetik sebesar 100 dan nilai mean empirik sebesar 109,71. Selanjutnya dapat disimpulkan juga bahwa minat berwirausaha tergolong sedang dengan nilai hipotetik sebesar 65 dan nilai empirik sebesar 65,92.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11197
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158600181 - Boby Wahyu Utama - Fulltext.pdfFulltext2.87 MBAdobe PDFView/Open
158600181 - Boby Wahyu Utama - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV941.05 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.