Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11221
Title: Hubungan antara Intensitas Penggunaan Media Sosial dengan Komunikasi Interpersonal pada Remaja di SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan
Authors: Manik, Lailatul Hasanah
metadata.dc.contributor.advisor: Aziz, Azhar
Wahyuni, NIni Sri
Keywords: penggunaan media sosial;komunikasi interpersonal;remaja;using social media;interpersonal communication;adolescent
Issue Date: 28-Sep-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;158600214
Abstract: The purpose of this study was to determine relationship between intensity of using social media with adolescent interpersonal communication in SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan. Research subjects in this study were adolescent. Data collection techniques in this study conducted by distributing questionnaires at sample consisted of 77 respondents. In this study to measure intensity of using social media using intensity of using Social Media Scale, while measurement of interpersonal communication using interpersonal communication Scale. Data analysis techniques in this study used the Pearson Product Moment correlation test. The results showed a negative relationship between intensity of using social media with adolescents interpersonal communication in SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan with a correlation coefficient (rxy) - 0.482 and a significance of 0,000 (p < 0.05). The determinant coefficient (r2) 0.232 is 23.2 % which means that the contribution intensity of using social media to interpersonal communication is 23.2 % and there are still 76.8% of other factors of interpersonal communication that are not explained and not seen in this study. It is also known that adolescents in SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan, have a high intensity of using social media (empirical mean 116.99 > hypothetical mean 97.5 where the difference between the two means exceeds the SD number 9,354) and adolescents interpersonal communication in SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan is relatively low (empirical mean 100.27 < hypothetical mean 107.5 where the difference between the two means exceeds SD number 6.168).
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara intensitas penggunaan media sosial dengan komunikasi interpersonal pada remaja. Subjek dalam penelitian ini adalah remaja. Teknik pengumpulan data penelitian ini dilakukan dengan cara menyebarkan angket pada sampel sebanyak 77 responden. Dalam penelitian pengukuran intensitas penggunaan media sosial menggunakan skala intensitas penggunaan media sosial, sedangkan komunikasi interpersonal menggunakan skala komunikasi interpersonal. Teknik analisa data dalam penelitian ini menggunakan uji korelasi Pearson Product Moment. Hasil penelitian menunjukkan ada hubungan negatif antara intensitas penggunaan media sosial dengan komunikasi interpersonal pada remaja di SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan dengan koefisien korelasi (rxy) sebesar - 0.482 dan signifikansi sebesar 0,000 (p < 0,05). Koefisien determinan (r2) 0,232 yaitu 23,2 % artinya sumbangan intensitas penggunaan media sosial terhadap komunikasi interpersonal sebesar 23,2 % dan masih terdapat 76,8 % dari faktor lain dari komunikasi interpersonal yang tidak dijelaskan dan tidak terlihat dalam penelitian ini. Diketahui pula bahwa para remaja di SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan, memiliki intensitas penggunaan media sosial yang tinggi (mean empirik 116,99 > mean hipotetik 97,5 dimana selisih kedua mean melebihi bilangan SD 9,354) dan komunikasi interpersonal pada remaja di SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan tergolong rendah (mean empirik 100,27 < mean hipotetik 107,5 dimana selisih kedua mean melebihi bilangan SD 6,168).
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11221
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158600214 - Lailatul Hasanah Manik - FUlltext.pdfFulltext2.93 MBAdobe PDFView/Open
158600214 - Lailatul Hasanah Manik - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.17 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.