Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11292
Title: | Pengaruh Musik Instrumental Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMK N 1 Sei Rampah |
Authors: | Sitinjak, Andi Josua |
metadata.dc.contributor.advisor: | Chandra, Andy Nafeesa |
Keywords: | instrumental music;learning achievement;prestasi belajar |
Issue Date: | 1-Oct-2019 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;128600155 |
Abstract: | This study aims to look at the effect of instrumental music on learning achievement aimed at students. The sample in this study amounted to 40 students who attend SMKN 1 Sei Rampah. Based on the results of the Wilcoxon Test calculation results of the analysis found that there were significant differences in the improvement of learning achievement in the experimental group compared with the control group as seen from the mean value obtained for the experimental group's posttest was 85.50 and the control group's posttest was 80.37. value of F = 3.79 with p = 0.000. Because p 0,000 <0.05, the hypothesis is accepted. It is known that the experimental group improved learning achievement with the experimental group posttest 85.37, the posttest control group 80.37 where the empirical average value was greater than the hypothetical value (50) and the difference exceeded the SD number of 3.45, 1.80. |
Description: | Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh musik instrumental terhadap prestasi belajar yang ditujukan kepada siswa. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 40 orang siswa yang bersekolah di SMKN 1 Sei Rampah. Sampel dibagi menjadi dua kelompok yaitu kelompok eksperimen (Diberi treatment musik instrumental) dan kelompok kontrol (Tanpa treatment musik instrumental), adapun mata pelajaran yang terkait yaitu: Matematika, Bahasa Indonesia, Bahasa Inggris, dan Teori Kejuruan. Tehnik analisis data dalam penelitian ini menggunakan kolomogrov smirnov untuk uji normalitas, levene’s test homogeneity untuk uji homogenitas dan Independent Sample T-Test untuk uji hipotesis. Berdasarkan hasil perhitungan Uji Wilcoxon hasil analisis didapatkan ada perbedaan peningkatan prestasi belajar yang signifikan pada kelompok eksperimen dibandingkan dengan kelompok kontrol dilihat dari nilai rata-rata/mean yang diperoleh untuk posttest kelompok eksperimen adalah 85.50 dan pada posttest kelompok kontrol adalah 80.37. nilai F = 3,79 dengan p = 0.000. Karena p 0,000 < 0,05 maka Hipotesis diterima. Diketahui bahwa kelompok eksperimen lebih meningkat prestasi belajarnya dengan posttest kelompok eksperimen 85,37, posttest kelompok kontrol 80,37 dimana nilai rata-rata empirik tersebut lebih besar dari nilai hipotetik (50) dan selisih melebihi bilangan SD sebesar 3,45, 1,80. |
URI: | http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11292 |
Appears in Collections: | SP - Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
128600155 - Andi Josua Sitinjak - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy | 2.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
128600155 - Andi Josua Sitinjak - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 870.76 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.