Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11484
Title: Hubungan Antara Intensitas Penggunaan Media Sosial Dengan Interaksi Sosial Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Medan Area
Authors: Hasibuan, Emmi Aulia
metadata.dc.contributor.advisor: Aziz, Azhar
Siregar, Nurmaida Irawani
Keywords: the intensity of social media;social interaction;psychology students;intensitas penggunaan media sosial;interaksi sosial;mahasiswa psikologi
Issue Date: 26-Sep-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;158600425
Abstract: The purpose of this study was to determine correlation between the intensity of social media with social interaction of students in Medan Area The University. Research subjects in this study were students in Medan Area The University. Data collection techniques in this study conducted by distributing questionnaires at sample consisted of 83 respondents. In this study to measure the intensity of social media using The Intesity Of Social Media Scale, while measurement of social interaction using Social Interaction Scale. Data analysis techniques in this study using assumptions test, descriptive analysis and inferential analysis using Pearson's Product-Moment Correlation test. Results from this study show that significant positive correlation the intensity of social media with social interaction of students in Medan Area The University with correlation coefficient (rxy) of 0,478 and significance of 0,000 (p <0,050). Determinant coefficient (r2) of 0,228 is 77,2 %, which means contribution of the intensity of social media with social interaction of 22,8 % and there still 77,2 % other variables that contributing to social interaction of students in Medan Area The University. It is also know that the intensity of social media is relatvely high, (mean empirical 142,28 > mean hypothetical = 102,5 ) and social interaction is high (mean empirical = 132,24 > mean hypothetical = 100 ).
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan intensitas penggunaan media sosial dengan interaksi sosial pada mahasiswa di Universitas Medan Area. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa fakultas Psikologi. Teknik pengumpulan data penelitian ini dilakukan dengan cara menyebarkan angket pada sampel sebanyak 83 responden. Dalam penelitian pengukuran intensitas penggunaan media sosial menggunakan skala intensitas penggunaan media sosial, sedangkan interaksi sosial menggunakan skala interaksi sosial. Teknik analisa data dalam penelitian ini menggunakan uji korelasi Pearson Product Moment. Hasil penelitian menunjukkan ada hubungan positif yang signifikan antara intensitas penggunaan media sosial dengan interaksi sosial pada mahasiswa fakultas Psikologi Universitas Medan Area dengan koefisien korelasi (rxy) sebesar 0,478 dan signifikansi sebesar 0,000 (p<0,050). Koefisien determinan (r2) 0,228 yaitu 22,8% artinya sumbangan intensitas penggunaan media sosial terhadap interaksi sosial sebesar 22,8% dan masih terdapat 77,2% variabel-variabel lain yang berkontribusi terhadap interaksi sosial pada mahasiswa fakultas Psikologi di Universitas Medan Area. Diketahui pula bahwa intensitas penggunaan media sosial tergolong tinggi(mean empirik = 142,28 > mean hipotetik 102,5) dan interaksi sosial tergolong tinggi (mean empirik = 132,24 > mean hipotetik 100).
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11484
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158600425 - Emmi Aulia Hasibuan - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy3.04 MBAdobe PDFView/Open
158600425 - Emmi Aulia Hasibuan - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.15 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.