Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11623
Title: Analisis Pelayanan Kantor Urusan Agama Tentang Peningkatan Pelayanan Pernikahan di Kecamatan Berampu Kabupaten Dairi
Authors: Berutu, Alkahfi
metadata.dc.contributor.advisor: Nasution, M. Arif
Warjio
Keywords: analisis pelayanan;pelayanan pernikahan;service analysis;wedding services
Issue Date: 5-Sep-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;151801037
Abstract: The phenomenon that occurs at the Office of Religious Affairs In District Berampu Dairi, community response to marital services in the environment KUA quite varied. The positive response of the community to the activities of the wedding service is mainly related to the service in direct contact with the community, such as the process of arranging a simple and easy marriage is not convoluted, the permission of marriage implementation outside the office by the Head of KUA, guidance and courses for the bride, And the existence of post marriage services. The formulation in this research is how the work program of the religious affairs office about the improvement of marriage services in the environment of the Office of Religious Affairs District Berampu Dairi. How constraints and efforts in improving marriage services in District Berampu Dairi. The concept of excellent service can be applied to various organizations, government agencies or private. Associated with the attitude of employees in providing services generally with a neat appearance and polite attitude, for employees in this organization to carry out their duties properly, so that public administration services can be improved quality where in the current government emphasized the importance of "good governance" through a system , So it can provide good service and strive to provide convenience in applying the principle of accountability in KUA Kecamatan Berampu Dairi. Efforts to avoid data forgery is to install the announcement of the will of marriage. Actually KUA has been trying to enforce legislation regulating the necessity of putting up the announcement of the will of marriage.
Description: Fenomena yang terjadi pada Kantor Urusan Agama Di Kecamatan Berampu Kabupaten Dairi, respon masyarakat terhadap kegiatan pelayanan perkawinan di lingkungan KUA cukup variatif. Respon positif dari masyarakat terhadap kegiatan pelayanan pernikahan terutama yang berkaitan dengan pelayanan yang bersentuhan langsung dengan masyarakat, seperti proses pengurusan perkawinan yang sederhana dan mudah tidak berbelit-belit, pemberian izin pelaksanaan perkawinan di luar kantor oleh Kepala KUA, bimbingan serta kursus bagi calon pengantin, serta adanya pelayanan pasca pernikahan. Adapun perumusan dalam penelitian ini adalah Bagaimana program kerja kantor urusan agama tentang peningkatan pelayanan pernikahan di lingkungan Kantor Urusan Agama Kecamatan Berampu Kabupaten Dairi. Bagaimana kendala dan upaya dalam peningkatan pelayanan pernikahan di Kecamatan Berampu Kabupaten Dairi. Konsep pelayanan prima dapat diterapkan pada berbagai organisasi, instansi pemerintah ataupun swasta. Terkait dengan sikap pegawai dalam memberikan pelayanan umumnya dengan penampilan yang rapi dan sikap sopan, bagi pegawai yang ada dalam organisasi ini untuk melaksanakan tugasnya dengan baik, agar pelayanan keadministrasian publik dapat ditingkatkan kualitasnya dimana dalam pemerintahan saat ini menekankan pentingnya “good governance” melalui suatu sistem, sehingga dapat memberikan pelayanan yang baik dan berusaha memberikan kemudahan dalam menerapkan prinsip akuntabilitas pada KUA Kecamatan Berampu Kabupaten Dairi. Upaya agar tidak terjadi pemalsuan data adalah memasang pengumuman kehendak nikah.Sebenarnya KUA sudah berusaha untuk menjalankan peraturan perundang- undangan yang mengatur mengenai keharusan memasang pengumuman kehendak nikah.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11623
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151801037 - Alkahfi Berutu - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography512.89 kBAdobe PDFView/Open
151801037 - Alkahfi Berutu - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV275.75 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.