Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11629
Title: Evaluasi Kinerja Aparat Pemerintahan Kelurahan dalam Pelayanan Publik (Studi di Kelurahan Kenangan Baru Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang)
Authors: Hariani, Riri Rezeki
metadata.dc.contributor.advisor: Sihombing, Marlon
Kadir, Abdul
Keywords: performance evaluation;government apparatus;public service;SKTM;evaluasi kinerja;aparat pemerintahan;pelayanan
Issue Date: 7-May-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161801040
Abstract: Certificate of Inability (SKTM) is issued or made for poor families, its function is to reduce the cost of medical treatment, school and so on. But the phenomenon that occurred in the Kenangan Baru Village SKTM service did not run optimally, because the service was not right on target and the signing process carried out by the Lurah was slow. The main problem is related to SKTM services to the poor. With the aim of this study to analyze the performance of the Kelurahan government officials in the SKTM service and what are the obstacles in the SKTM Service. The type of research used is a "Qualitative" approach, using data analysis in data collection, data reduction, data presentation and decision making. The results of the study indicate that the performance of the government officials of Kenangan Baru Urban Village in the SKTM service delivery is not optimal in terms of openness in service, efficiency in service, economical in service, justice and timing in service. This is due to lack of discipline and professional performance of government officials of Kenangan Baru Village in providing SKTM service to the community. In this case the government should provide the apparatus that has a high dedication and discipline and loyalty devotion full of responsibilities that are the responsibility and oriented to the service of public servants of the State and public servants.
Description: Surat Keterangan Tidak Mampu (SKTM) di keluarkan atau dibuat bagi keluarga miskin, fungsinya untuk meringankan biaya berobat, sekolah dan lain sebagainya. Namun fenomena yang terjadi di Kelurahan Kenangan Baru pelayanan SKTM tidak berjalan optimal, karena pelayanan tidak tepat sasaran dan proses penandatanganan yang dilakukan oleh Lurah terkesan lambat. Pokok permasalahannya terkait pelayanan SKTM kepada masyarakat kurang mampu. Dengan Tujuan penelitian ini untuk menganalisis kinerja aparat pemerintah Kelurahan dalam pelayanan SKTM dan apa saja hambatan dalam Pelayanan SKTM. Tipe penelitian yang digunakan ialah pendekatan “Kualitatif”, dengan menggunakan analisis data secara pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan pengamilan keputusan. Hasil penelitian menunjukkan bahwasannya kinerja aparat Pemerintah Kelurahan Kenangan Baru dalam pemberian pelayanan SKTM tidak optimal ditinjau dari keterbukaan dalam pelayanan, efisiensi dalam pelayanan, ekonomis dalam pelayanan, keadilan dan ketetapan waktu dalam pelayanan. Hal ini disebabkan kurangnya disiplin dan profesional kinerja pegawai pemerintahan Kelurahan Kenangan Baru dalam memberikan Pelayanan SKTM kepada masyarakat. Dalam hal ini seharusnya pemerintah menyediakan aparat yang memiliki dedikasi dan disiplin yang tinggi serta loyalitas pengabdian yang penuh tugas yang menjadi tanggung jawabnya dan berorientasi pada pelayanan masyarakat abdi Negara dan abdi masyarakat.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11629
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161801040 - Riri Rezeki Hariani - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy938.4 kBAdobe PDFView/Open
161801040 - Riri Rezeki Hariani - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV505.66 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.