Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11634
Title: Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan Publik pada Kantor Camat Medan Sunggal Kota Medan
Authors: Akbar, Arifin
metadata.dc.contributor.advisor: Harahap, R Hamdani
Kadir, Abdul
Keywords: faktor kualitas pelayanan;medan sunggal;service quality factor;sunggal medan
Issue Date: 25-May-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161801012
Abstract: Quality public service is one of the characteristics of good governance. Where the performance of public servants is very big influence on the quality of community life. Therefore, building a reliable public service management system is the task of local governments to improve the welfare of their citizens. Public service is the responsibility of the government for activities aimed at the public interest or the public. The main task of the government apparatus is essentially to provide services to the community in order to improve the welfare of the community. The purpose of this study is to know the quality of public services and factors affect the quality of public services at the Medan Sunggal Head Office. As for type of research used in this research is descriptive research method with quantitative approach. The sample in this study amounted to 100 people who get service in Medan Sunggal District Office, which is taken by accidental (coincidence). Data collection techniques that the authors use in this study ie Primary data that is observation, interview,And Questionnaire. The secondary data of the study was conducted through the review of the books / references. The data analysis technique is tabulated by compiling into table then calculated the percentage. To test whether the proposed hypothesis is accepted or rejected is done F-Test, t test, and Determination Test (R2). The result of good service quality was 38 people (38,0%), level of service quality was good 57 people (57,0%), and service quality level was not good as many as 5 people (6,0%). It can be concluded that the Quality of Service in Medan Sunggal Head Office is quite good. Partially (T-Test) Physical Evidence (X1), Reliability (X2), Responsiveness (X3), Guarantees (X4), and Empathy (X5), all have a significant effect on Quality of Public Service (Y), Medan Sunggal Sub.
Description: Pelayanan publik yang berkualitas adalah salah satu ciri dari tata pemerintahan yang baik (good governance). Dimana kinerja pelayan publik sangat besar pengaruhnya terhadap kualitas kehidupan masyarakat. Oleh karena itu, membangun system manajemen pelayanan publik yang handal adalah tugas pemerintah daerah untuk meningkatkan kesejahteraan warganya. Pelayanan publik merupakan tanggung jawab pemerintah atas kegiatan yang ditujukan untuk kepentingan publik atau masyarakat. Tugas pokok aparatur pemerintah pada hakikatnya adalah memberikan pelayanan kepada masyarakat dalam rangka meningkatkan kesejahteraan masyarakat. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui kualitas pelayanan publik dan faktor-faktor mempengaruhi kualitas pelayanan publik pada Kantor Camat Medan Sunggal. Adapun jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 100 orang masyarakat yang mendapatkan pelayanan di Kantor Camat Medan Sunggal, yang diambil secara accidental (kebetulan). Teknik pengumpulan data yang penulis pergunakan dalam penelitian ini yakni data Primer yakni pengamatan, wawancara, Dan Kuesioner. Data sekunder penelitian dilakukan melalui penelaahan bukubuku/ referensi. Teknik analisis data diperoleh ditabulasi dengan menyusun ke dalam tabel kemudian dihitung persentasenya,Untuk menguji apakah hipotesis yang diajukan diterima atau ditolak dilakukan Uji-F, uji t, dan Uji determinasi (R2). Hasil peneltian kualitas pelayanan baik sebanyak 38 orang (38,0%), tingkat kualitas pelayanan cukup baik sebanyak 57 orang (57,0%), dan tingkat kualitas pelayanan tidak baik sebanyak 5 orang (6,0%). Dapat dismpulkan bahwa Kualitas Pelayanan di Kantor Camat Medan Sunggal Cukup baik. Secara Parsial (Uji T) Bukti Fisik (X1), Kehandalan (X2), Daya tanggap (X3), Jaminan (X4), dan Empati (X5), keseluruhan berpengaruh nyata terhadap Kualitas Pelayanan Publik (Y), pada Kantor Camat Medan Sunggal.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11634
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161801012 - Arifin Akbar - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography868.76 kBAdobe PDFView/Open
161801012 - Arifin Akbar - Chapter IV-V.pdf
  Restricted Access
Chapter IV - V487.94 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.