Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11661
Title: Implementasi Peraturan Gubernur Sumatera Utara Nomor 37Tahun 2015 Tentang Pelaksanaan Bea Balik Nama Kenderaan Bermotor pada Unit Pelaksana Teknis SAMSAT Medan Selatan
Authors: Harahap, Alamsyah
metadata.dc.contributor.advisor: Kadir, Abdul
Rangkuti, Muhammad Ridwan
Keywords: peraturan gubernur;bea balik nama;samsat
Issue Date: Jun-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161801086
Abstract: The phenomenon of the existing problem of tax relation is, many of the owners who can not process BBN I at South Samsat UPT, when purchasing kenderaan that can be done by the public against the dealer in this case that do the implementation. itself, still there is still found in the lazy community to implement BBN I with various reasons such as busy jobs even Some who can not be the same will apply BBN I. While UPT Samsat South Medan is located in the sub-district of Medan Amplas, however Such As District Medan Maimun, Medan City Subdistrict, Johor Sub-district which is related to UPT Samsat Medan, the people who conduct intelligent vehicle maintenance in the management of BBN I still birth BBN I to UPT North Medan. Included in the formulation of this study are as follows: How Implementation Pergubsu Number: 37 of 2015 About the implementation of biofuel I Motor Vehicles In South Samsat UPT. What factors are the result in the implementation of BBN 1 Motor Vehicles At South Samsat UPT. Segi Communications, namely in the delivery of information and payment mode settings to taxpayers about the implementation of BBN I have run well, with the media communications run by parties SAMSAT South Medan Taxpayers can nge-procedure my correct BBN management, but so join Transfer Fee of Motor Vehicle Name is only done on SAMSAT Medan Utara.Segi Resources, which is the management of BBN I in SAMSAT South Medan on standard ordering quality. In terms of the disposition, the attitude of the implementer will be seen given the authority that can be done as well as possible, or even the implementationor attitude of the policy which is actually lacking or violating the provisions of Governor Regulation Number 37 Year 2015 in Medan Medan City Structure Bureaucracy, Taxpayer in handling BBN I have become Rights On the basis of the police authority who take shelter in SAMSAT North Medan. BBN I is the duty of the taxpayer to purchase a new motorized vehicle, Conducting socialization to the wider community, especially the community around the SAMSAT South Medan area in the process of Motor Vehicle Title Transfer (BBNKB I). This is because administration is the first step in the process. Motor Vehicle Title Fee (BBNKB I). If the actual administration of BBN I is in the SAMSAT area of North Medan, SAMSAT South Medan is the management of BBN II.
Description: Fenomena masalah yang ada berkaitan pajak kenderaan bermotor adalah banyak diantara pemilik kenderaan tidak mengetahui proses pelaksanaan BBN I pada UPT Samsat Medan Selatan, saat pembelian kenderaan bermotor yang dilakukan oleh masyarakat terhadap dealer maka dalam hal ini yang melakukan pelaksanaan BBN I yang seharusnya adalah masyarakat itu sendiri, namun demikian masih banyaknya ditemukan pada masyarakat yang malas untuk melaksanakan BBN I dengan berbagai alasan yaitu seperti sibuk pekerjaan bahkan ada yang tidak mengerti sama sekalai akan pelaksanaan BBN I. Sementara UPT SAMSAT Medan Selatan terletak di Kecamatan Medan Amplas, namun demikian sekitar kecamatan tersebut seperti Kecamatan Medan Maimun, Kecamatan Medan Kota, Kecamatan Johor yang beredekatan dengan UPT SAMSAT Medan Selatan masyarakat yang melakukan pembelian kenderaan bermotor dalam pengurusan BBN I masih saja mengurus BBN I ke UPT SAMSAT Medan Utara. Adapun perumusan dalam penelitian ini adalah sebagai berikut : Bagaimana Implementasi Pergubsu Nomor 37 Tahun 2015 Tentang Pelaksanaan BBN I KenderaanBermotor Di UPT SAMSAT Medan Selatan. Faktor-faktor apa yang menjadi kendala dalam pelaksanaan BBN I Kenderaan Bermotor di UPT Samsat Medan Selatan. Segi Komunikasi, bahwa dalam penyampaian informasi dan tata cara pembayaran kepada wajib pajak tentang pelaksanan BBN I sudah berjalan dengan baik, dengan adanya media komunikasi yang dijalankan oleh pihak UPT SAMSAT Medan Selatan wajib pajak bisa dimengerti tata cara pengurusan BBN I yang benar, namun demikian pelaksanaan Bea Balik Nama Kenderaan Bermotor hanya dilakukan pada SAMSAT Medan Utara.Segi Sumber Daya, bahwa pelayanan kepengurusan BBN I di SAMSAT Medan Selatan mengacu pada standar manual mutu. Segi Disposisi, sikap pelaksana akan terlihat kewenangan yang diberikan mampu dikerjakan sebaik-baiknya, atau malah sikap implementor dari kebijakan malahkurang atau menghambat pelaksanaan Peraturan Gubernur Nomor 37 Tahun 2015 di Kota Medan. Segi Strukrur Birokrasi, wajib pajak dalam hal pengurusan BBN I sudah ditentukan atas dasar kewenangan pihak kepolisian yang bernaung di UPT Samsat Medan Utara. BBN I adalah ketika wajib pajak melakukan pembelian kenderaan bermotor pertama. Melakukan sosialisasi kepada masyarakat luas khususnya masyarakat sekitar wilayah SAMSAT Medan Selatan dalam melakukan proses Bea Balik Nama Kenderaan Bermotor (BBNKB I). Hal ini dikarenakan administrasi merupakan langkah awal dalam melakukan proses Bea Balik Nama Kenderaan Bermotor (BBNKB I). Jika secara administrasi BBN I yang sebenarnya adalah di wilayah Samsat Medan Utara, Samsat Medan Selatan adalah merupakan pengurusan BBN II.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11661
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161801086 - ALAMSYAH HARAHAP - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy1.04 MBAdobe PDFView/Open
161801086 - ALAMSYAH HARAHAP - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV260.74 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.