Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11675
Title: Hubungan Poa Asuh Demokratis dan Interaksi Teman Sebaya dengan Kecerdasan Emosional pada Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Bebesen
Authors: Sabaria R, Atika
metadata.dc.contributor.advisor: Munir, Abdul
Metia, Cut
Keywords: democratic parenting;peer interaction;emotional intelligence;pola asuh demokratis;interaksi teman sebaya;kecerdasan emosional
Issue Date: Jul-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;141804014
Abstract: This research aims to determine the relationship between democratic parenting and peer interaction with emotional intelligence. The hypothesis proposed, there is a positive relationship between democratic parenting and peer interaction with emotional intelligence, the higher democratic parenting pattern and peer interaction, so the emotional intelligence will be the higher also . The population in this research amounted to 113 people and the sample in this research amounted to 85 people. The method that researchers use is quantitative and for take a sampling technique researchers using total sampling technique. Scale form in the researchers using Guttman scale with the coefficient of reliability in democratic parenting of 0.903 on peer interaction of 0.764 and on emotional intelligence of 0.888. Data analysis that researchers used is multiple regression analysis and partial correlation. Based on the result, researchers concluded that there is a significant relationship between democratic parenting and peer interaction with emotional intelligence, as shown by coefficient r = 0.518; with p = 0.00 means (p <0.01) it’s means that the higher the democratic parenting pattern and peer interaction so the emotional intelligence will be the higher also . Based on the empirical mean and hypothetical variables mean of democratic parenting in this research is (70.106> 57.00), Interaction variables of peers (44.047> 36.00), and emotional intelligence variables (64.176> 52.500) known that the subject of research has a democratic parenting, interaction peers and high emotional intelligence.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan pola asuh demokratis dan interaksi teman sebaya dengan kecerdasan emosional. Hipotesis yang di ajukan adalah ada hubungan positif antara pola asuh demokratis dan interaksi teman sebaya dengan kecerdasan emosional yaitu semakin tinggi pola asuh demokratis dan interaksi teman sebaya maka semakin tinggi kecerdasan emosional. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 113 orang dan sampel dalam penelitian ini berjulah 85 orang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan teknik pengambilan sampel menggunakan teknik total sampling. Bentuk skala dalam penelitian ini menggunakan skala Guttman dengan koefisien reliabilitas pada pola asuh demokratis sebesar 0,903 pada interaksi teman sebaya sebesar 0,764 dan pada kecerdasan emosional sebesar 0,888. Analisis data menggunakan analisis regresi berganda dan korelasi parsial. Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara pola asuh demokratis dan interaksi teman sebaya dengan kecerdasan emosional, yang ditunjukkan oleh koefisien r = 0.518; dengan p = 0.00 berarti (p < 0,01) artinya semakin tinggi pola asuh demokratis dan interaksi teman sebaya maka semakin tinggi kecerdasan emosional. Berdasarkan mean empirik dan mean hipotetik variabel pola asuh demokratis dalam penelitian ini adalah (70.106 > 57.00), variabel Interaksi teman sebaya (44.047 > 36.00), dan variabel kecerdasan emosi adalah (64.176 > 52.500) diketahui bahwa subjek penelitian memiliki pola asuh demokratis, interaksi teman sebaya dan kecerdasan emosional yang tinggi.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11675
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
141804014 - Atika Sabaria R - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy686.54 kBAdobe PDFView/Open
141804014 - Atika Sabaria R - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV263.54 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.