Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11717
Title: Pengaruh Konseling Kelompok dan Empati Terhadap Peningkatan Perilaku Prososial Siswa di SMA Negeri 11 Medan
Authors: Oktara, Tri Windi
metadata.dc.contributor.advisor: Nur'aini
Surbakti, Amanah
Keywords: group counseling discussion;modeling;empathy;student’s prosocial;konseling kelompok teknik diskusi;modeling;empati;perilaku prososial siswa
Issue Date: 24-Aug-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161804033
Abstract: This study aims to determine differences in prosocial behavior of students in SMA Negeri 11 Medan given counseling services in the group discussion and modeling techniques, differences in prosocial behavior of students in SMA Negeri 11 Medan who have high empathy with low empathy, and the interaction between group counseling and empathy for improvement prosocial behavior of students in SMA Negeri 11 Medan. This research is a quasi-experimental study with 2 x 2 factorial design. The research subjects were 54 people consisting of 25 people in the discussion technique counseling class and 29 people in the modeling class. The instruments used in this study are prosocial and empathy questionnaires. Data were analyzed using wilxocon and anova 2 Pathways with a significant level of 0.05. The results show that first, based in analyzed wilcoxon that the significance value is 0,000 <0,05. Then it can be said that the results of testing the hypothesis rejects H0 or accepts Ha in an alpha level of 5%, which means there are differences in prosocial behavior of students in SMA Negeri 11 Medan who are given counseling services in group discussion techniques and modeling techniques. The second shows a significance value of 0.006 <0.05. Then it can be said that the results of testing the hypothesis rejects H0 or accepts Ha in an alpha level of 5%, which means there are differences in prosocial behavior of students in SMA Negeri 11 Medan who have high empathy with low empathy. Third, based in anova 2 pathway there is the interaction of group counseling and empathy for the improvement of prosocial behavior which is shown by the significance value of 0.036 <0.05, meaning that there is an interaction between group counseling and empathy for improving the prosocial behavior of students in SMA Negeri 11 Medan.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan perilaku prososial siswa di SMA Negeri 11 Medan yang diberikan layanan konseling kelompok teknik diskusi dan modeling, perbedaan perilaku prososial siswa di SMA Negeri 11 Medan yang memiliki empati tinggi dengan empati rendah, dan interaksi antara konseling kelompok dan empati terhadap peningkatan perilaku prososial siswa di SMA Negeri 11 Medan. Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperimen dengan desain faktorial 2 x 2. Subjek penelitian yang digunakan sebanyak 54 orang yang terdiri dari 25 orang pada kelas konseling teknik diskusi dan 29 orang pada kelas modeling. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner prososial dan empati. Data dianalisis menggunakan wilcoxon dan ANOVA 2 Jalur dengan taraf signifikan 0,05. Hasil penelitian menunjukan bahwa pertama, menunjukan bahwa hasil analisis wilcoxon nilai signifikansi 0,000 < 0,05. Maka dapat dikatakan bahwa hasil pengujian hipotesis menolak H0 atau menerima Ha dalam taraf alpha 5 % yang artinya ada perbedaan perilaku prososial siswa di SMA Negeri 11 Medan yang diberikan layanan konseling kelompok teknik diskusi dan teknik modeling. Kedua menunjukan nilai signifikansi 0,004 < 0,05. Maka dapat dikatakan bahwa hasil pengujian hipotesis menolak H0 atau menerima Ha dalam taraf alpha 5 % yang artinya ada perbedaan perilaku prososial siswa di SMA Negeri 11 Medan yang memiliki empati tinggi dengan empati rendah. Ketiga berdasarkan analisis anova 2 jalur ,ada interaksi konseling kelompok dan empati terhadap peningkatan perilaku prososial yang ditunjukan nilai signifikansi 0,036 < 0,05, artinya ada interaksi antara konseling kelompok dan empati terhadap peningkatan perilaku prososial siswa di SMA Negeri 11 Medan.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11717
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161804033 - Tri Windi Oktaria - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, Biblioghraphy2.07 MBAdobe PDFView/Open
161804033 - Tri Windi Oktaria - Chapter III-V.pdf
  Restricted Access
Chapter III-V745.55 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.