Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11773
Title: Hubungan Implementasi Standar Operasional Prosedur (SOP) Berdasarkan Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 35 Tahun 2012 terhadap Kepuasan Pelanggan pada Kantor Regional VI Badan Kepegawaian Negara
Authors: Rahayu, Siti
metadata.dc.contributor.advisor: Sihombing
Mardiana, Siti
Keywords: implementation;operational services standart;comunication;customers;service;pelanggan;pelayanan
Issue Date: May-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;151801069
Abstract: This study aims to analyze the effect of the implementation of operational standard procedures on customer satisfaction at regional office VI State Personnel Board, the issues raised in this study are still lack of standard implementation in completing the work due to, among others (1) Lack of understanding on SOP applied by Kanreg VI BKN that the completion of the work has been the size of the settlement time, but due to limited time frame of file submission and completion of work that is not enough time has been set, so often the customer feels not served well, (2) inconsistent in running the SOP. Consistent is a matter of discipline and morals. Consistent need strong will to continuously adhere to all rules contained in SOP (discipline). Consistently also requires a mental attitude that carrying out SOP requirements in principle is to run values both in work or in business (morals).The research used quantitative research method of Product Moment Correlation with deviation with 30 respondents. From the results of the research is known that there is a positive correlation of 0.743 between Implementation of Standard Operating Procedures (SOP) based on Permenpan No.35 of 2012 on Customer Satisfaction in Regional Office VI State Personnel Agency Medan, Correlation obtained value probability variable Implementation Standard Operational Procedures (SOP) With Customer Satisfaction at Regional Office VI of the Personnel Agency of 0.0743> 0.0376. Thus the result of Hypothesis is H0 ≠ 0, Ha accepted or correlation Implementation Standard Operational Procedure (SOP) with Customer Satisfaction at Regional Office VI State Personnel Board very significant.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruhimplementasi standar operasional prosedur terhadap kepuasan pelanggan pada kantor regional VI Badan Kepegawaian Negara, permasalahan yang diangkat dalam penelitian ini adalah masih kurangnya pelaksanaan standart dalam menyelesaikan pekerjaan dikarenakan antara lain (1) Kurangnya pemahaman mengenai SOP yang diterapkan oleh Kanreg VI BKN bahwa penyelesaian pekerjaan sudah ada ukuran waktu penyelesaian, tetapi karena keterbatasan waktu penyampaian berkas dan penyelesaian pekerjaan yang tidak cukup waktu yang telah ditetapkan, sehingga sering terjadi pelanggan merasa tidak dilayani dengan baik, (2) Tidak konsisten dalam menjalankan SOP. Konsisten adalah masalah disiplin dan moral. Konsisten membutuhan kemauan yang kuat untuk terus menerus taat terhadap semua aturan yang tertuang dalam SOP (disiplin). Konsisten juga membutuhkan sikap mental bahwa menjalankan persyaratan SOP pada prinsipnya adalah menjalankan nilainilai baik dalam bekerja atau dalam bisnis (moral).Penelitian menggunakanmetode penelitian kuantitatifKorelasi Product Moment dengan simpangan dengan responden sebanyak 30 responden.Dari hasil penelitian diketahui bahwaTerdapat korelasi yang positif sebesar 0.743 antara Implementasi Standar Operasional Prosedur (SOP) berdasarkan Permenpan No.35 tahun 2012 terhadap Kepuasan Pelanggan di Kantor Regional VI Badan Kepegawaian Negara Medan, Korelasi diperoleh nilai probabilitas variabel Implementasi Standar Operasional Prosedur (SOP) dengan Kepuasan Pelanggan pada Kantor Regional VI Badan Kepegawaian sebesar 0,0743>0,0376. Dengan demikian hasil Hipotesis adalah H0 ≠ 0, Ha diterima atau korelasi Implementasi Standar Operasional Prosedur (SOP) dengan Kepuasan Pelanggan pada Kantor Regional VI Badan Kepegawaian Negara sangat signifikan.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11773
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151801069 - Siti Rahayu - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy895.57 kBAdobe PDFView/Open
151801069 - Siti Rahayu - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV-V527.14 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.