Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/12695
Title: Analisis Pemasaran Sayuran Hidroponik (Studi Kasus KUTP Hidrotani Sejahtera Desa Suka Maju Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang)
Other Titles: Higher Education Curriculum Design in Accordance with KKNI & SN-Dikti with the OBE Approach in the Industrial Era 4.0
Authors: Lubis, Ahmad Sutan Nauli
metadata.dc.contributor.advisor: Harahap, Gustami
Lubis, Mitra Mustika
Keywords: hydroponic vegetables;marketing channels;efficiency;sayuran hidroppnic
Issue Date: 15-Mar-2020
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;148220067
Abstract: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui saluran pemasaran sayuran hidroponik serta bagaimana efisiensi saluran pemasaran sayuran hidroponik di KUTP. Hidrotani Sejahtera Desa Suka Maju Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang. Metode penelitian yang digunakan adalah secara Purposive (sengaja). Sampel pada penelitian sebanyak 28 sampel. Berdasarkan prasurvey yang dilakukan terdapat 2 pasar modern sebagai pedagang pengecer yaitu Brastagi Supermarket dan Transmart Carrefour yang menjual sayuran hidroponik. Konsumen sebanyak 25 orang. Metode yang digunakan adalah Snowball Sampling serta metode perhitungan Microsoft Excel. Data yang digunakan adalah data sekunder dan data primer. Penelitian dilakukan pada bulan Mei 2019. Hasil penelitian menunjukkan bahwa saluran pemasaran sayuran hidroponik di KUTP. Hidrotani Sejahtera mulai dari produsen pedagang pengecer konsumen. Saluran pemasaran sayuran hidroponik di tingkat lembaga pemasaran pedagang pengecer efisien dengan tingkat efisien sebesar 0,15%. The purpose of this study to determine the hydroponic vegetable marketing channels and how the efficient marketing channels of hydroponic vegetables in KUTP. Hidrotani Sejahtera Suka Maju Village, Sunggal District, Deli Serdang Regency. The research method used was purposive. The sample of this research is 28 sample. Based on the survey conducted there are 2 modern markets as retailer, there are Brastagi Supermarket and Transmart Carrefour which sell hydroponic vegetables. 25 customers are taken. The method used is snowball sampling and Microsoft Excel calculation methods. The used are secondary and primary data. The study was conducted in May 2019. The results showed that the marketing channel for hydroponic vegetables in KUTP. Hidrotani Sejahtera began with producers retailers consumers. The hydroponic vegetable marketing channel at the level of the marketing agency is an efficient retailer with an efficient level of 0.15%.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/12695
Appears in Collections:SP - Agribusiness

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
148220067 - Ahmad Sutan Nauli Lubis - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV495.87 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
148220067 - Ahmad Sutan Nauli Lubis - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,Bibliography868.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.