Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/12735
Title: Perbedaan Kemandirian Anak Usia Dini Ditinjau Dari Pola Asuh Orang Tua di TK Nurul Ilmi
Other Titles: Differences in the Independence of Early Childhoods in terms of Parenting Patterns at Nurul Ilmi Kindergarten
Authors: Nur, Indah Laila
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Nurmaida Irawani
Aisyah, Siti
Keywords: kemandirian anak;pola asuh demokrasi;pola asuh otoriter;pola asuh permisif;democratic parenting;authoritarian
Issue Date: 11-May-2020
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;158600274
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah ada perbedaan kemandirian anak usia dini ditinjau dari pola asuh orangtua di TK Nurul Ilmi. kemandirian anak adalah dimana anak usia dini belajar untuk tumbuh dan berkembang secara cepat dan tak terduga. dan tidak tergantung kepada orang lain maupun keluarga. Metode penelitian adalah metode kuantitatif. hipotesis menyatakan ada perbedaan kemandirian anak usia dini ditinjau dari pola asuh orangtua di TK Nurul Ilmi.Sampel dalam penelitian ini berjumlah 50 orangtua demokratis, 35 orangtua Otoriter, 30 orangtua permisif.Teknik Pengambilan sampel adalah Total Sampling alat ukur yang digunakan adalah skala likert untuk kemandirian anak yang terdiri dari 56 aitem.sedangkan untuk skala pola asuh orangtua menggunakan skala multiple choice berbentuk pilihan berganda yang terdiri dari 16 aitem.dari hasil uji t-test,didapat hasi bahwa ada perbedaan kemandirian anak dengan pola asuh orangtua didapat hasil (56 x1) +(56 x4) : 2 =140 dimana mean pola asuh orngtua demokratis 186,16 dan mean pola asuh orangtua otoriter 154,63 dan mean pola asuh permisif 163,80,maka dapat disimpulkan bahwa ada perbedaan kemandirian anak ditinjau dari pola asuh.dimana kemandirian anak yang diasuh demokratis lebih tinggi daripada pola asuh otoriter dan permisif. This study aims to see whether there are differences in early childhood independence in terms of parenting in Nurul Ilmi Kindergarten. Children's independence is where early childhood learns to grow and develop quickly and unexpectedly. and not dependent on other people or families. The research method is a quantitative method. The hypothesis states that there is a difference in early childhood independence in terms of parenting in Nurul Ilmi Kindergarten. The sample in this study amounted to 50 democratic parents, 35 Authoritarian parents, 30 permissive parents. Sampling Technique is Total Sampling The measuring instrument used is a Likert scale for children's independence consisting of 56 items. while for the parenting scale the parents use multiple choice scales in the form of multiple choices consisting of 16 items. From the results of the t-test, it was found that there was a difference in the independence of children with parenting patterns obtained results (56 x 1) + (56 x 4): 2 = 140. where the mean parents parenting democratic 186,16 and the mean parenting authoritarian parenting 154,63 and the mean permissive parenting 163,80, it can be concluded that there are differences in children's independence in terms of parenting. where the independence of democratically raised children is higher than the pattern authoritarian and permissive foster care.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/12735
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158600274 - Indah Laila Nur - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,Bibliography2.25 MBAdobe PDFView/Open
158600274 - Indah Laila Nur - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV372.2 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.