Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/12756
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSiregar, Nurmaida Irawani-
dc.contributor.advisorHardjo, Suryani-
dc.contributor.authorSetiawati, Endang-
dc.date.accessioned2021-02-01T08:21:17Z-
dc.date.available2021-02-01T08:21:17Z-
dc.date.issued2020-12-22-
dc.identifier.urihttp://repository.uma.ac.id/handle/123456789/12756-
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara kepercayaan diri dengan komunikasi interpersonal siswa SMP Darussalam. Sampel dalam penelitian ini adalah 257 siswa, dengan menggunakan insidental sampling. Penelitian ini disusun dengan menggunakan skala likert dengan menggunakan skala dari aspekaspek kepercayaan diri menurut Lauster (dalam Gufron & Risnawita, 2016) : keyakinan kemampuan diri, optimis, objektif, bertanggung jawab, rasional dan realistis. Serta aspek komunikasi interpersonal Devito (2018) : keterbukaan, empati, sikap mendukung, sikap positif dan kesetaraan. Setelah dilakukan analisis data diperoleh hasil penelitian : ada hubungan yang positif antara kepercayaan diri dengan komunikasi interpersonal. Dengan asumsi semakin tinggi kepercayaan diri maka semakin baik pula komunikasi interpersonal dan semakin rendah kepercayaan diri maka semakin buruk komunikasi interpersonal, dimana = 0,684 dengan signifikan p = 0,000 < 0,005. Kepercayaan diri tergolong tinggi karena nila rata-rata empirik = 107,41 lebih besar dari hipotetik = 85. Sedangkan untuk komunikasi interpersonal nilai rata-rata empirik = 116,32 lebih besar dari hipotetik = 100. Dari hasil penelitian ini diketahui bahwa koefisien determinan dari hubungan variabel X dan Y adalah = 0,468. Hal ini menunjukkan bahwa kepercayaan diri berkontribusi terhadap komunikasi interpersonal sebesar 46,8%. Maka hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini diterima. This study aims to see the correlation between self-confidence and interpersonal communication of students of SMP Darussalam. The sample in this study were 257 students, using incidental sampling. This research was compiled using a Likert scale using a scale of aspects of self-confidence according to Lauster (in Gufron & Risnawita, 2016): self-confidence, optimism, objective, responsibility, rational and realistic. As well as aspects of interpersonal communication Devito (2018): openness, empathy, a supportive attitude, a positive attitude and equality. After analyzing the data, the results obtained: there is a positive relationship between self-confidence and interpersonal communication. With the assumption that the higher the self-confidence, the better the interpersonal communication and the lower the self-confidence, the worse the interpersonal communication, where = 0.684 with significant p = 0.000 < 0.005. Self-confidence is high because the empirical average value = 107.41 is greater than the hypothetical = 85. Mean while, for interpersonal communication the empirical average value = 116.32 is greater than the hypothetical = 100. From the results of this study it is known that the determinant coefficient of the relationship the variables X and Y are = 0.468. This shows that self-confidence contributes to interpersonal communication by 46.8%. Then the hypothesis proposed in this study is accepted.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Medan Areaen_US
dc.relation.ispartofseriesNPM;168600236-
dc.subjectkepercayaan dirien_US
dc.subjectkomunikasi interpersonalen_US
dc.titleHubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Komunikasi Interpersonal Siswa SMP Darusalamen_US
dc.title.alternativeThe Relationship Between Self Confidence and Interpersonal Communication of Darussalam Junior High School Studentsen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168600236 - Endang Setiawati - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,Bibliography4.22 MBAdobe PDFView/Open
168600236 - Endang Setiawati - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.2 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.