Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1334
Title: Implementasi Kurikulum 2013 (Studi pada SMP Negeri 2 Kutalimbaru)
Authors: Eriani, Farida
Keywords: Implementasi;Kurikulum 2013;K- 13;SMP Negeri 2 Kutalimbaru
Issue Date: 2016
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This research aims to determine The Implementation of Curriculum 2013 study on Junior High School 2 Kutalimbaru District of Deli Serdang and the factors that affect the implementation. This research is a qualitative descriptive study. The subject of the study using randomly selected informants consisting of teachers and staff of SMP Negeri 2 Kutalimbaru. Data collection methods used was observation, interview and questionnaire documentation. Data were analyzed using the method of Miles and Hubermen which summarizes the main data, searching for an important focus then presents the data in a short description and then draw conclusions and verify. The results showed: 1). The mechanism of implementation of Curriculum 2013 in SMP Negeri 2 Kutalimbaru begins with coordination, data collection of teachers and students; 2). Implementation of policies Curriculum 2013 from the aspect of communication through the dissemination of consistent, but the aspect of human resources are still lacking in terms of creativity and innovation, from the executor has the disposition still assume that the old curriculum (KTSP) is better while the curriculum in 2013 is more difficult , 3); The positive impact for the teachers. There is a balance between soft skills and hard skills possessed by teachers and students. Jointly participate in developing insights into existing learning and interactive training and communication skills as well as be trained to think logically. Closely intertwined togetherness among learners and educators because each lesson is always created in groups and not boring and the teachers do not always speak.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi Kurikulum 2013 studi pada SMP Negeri 2 Kecamatan Kutalimbaru Kabupaten Deli Serdang dan faktor-faktor yang mempengaruhi implementasi tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Subyek penelitian menggunakan informan yang dipilih secara acak terdiri dari tenaga kependidikan dan tenaga pendidik di SMP Negeri 2 Kutalimbaru. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi kuisioner. Teknik analisis data menggunakan metode Miles and Hubermen yaitu merangkum data yang pokok, mencari fokus yang penting kemudian menyajikan data dalam uraian singkat dan selanjutnya menarik kesimpulan serta memverifikasi. Hasil penelitian menunjukkan pada: 1). Mekanisme pelaksanaan Kurikulum 2013 di SMP Negeri 2 Kutalimbaru dimulai dengan koordinasi, pengumpulan data tenaga pendidik dan peserta didik; 2). Implementasi kebijakan Kurikulum 2013 dilihat dari aspek komunikasi melalui sosialisasi yang konsisten, akan tetapi pada aspek sumber daya manusia yang masih kurang dalam hal kreatifitas dan inovasi, dari hal pelaksana memiliki disposisi yang masih menganggap bahwa kurikulum lama (KTSP) lebih baik sedangkan Kurikulum 2013 lebih sulit. 3); Dampak positif bagi tenaga pendidik. Adanya keseimbangan antara softskill dan hardskill yang dimiliki oleh tenaga pendidik dan peserta didik. Bersama-sama ikut mengembangkan wawasan pembelajaran yang ada dan melatih kemampuan berkomunikasi dan interaktif serta dilatih untuk berfikir secara logis. Terjalin kebersamaan yang erat antar peserta didik dan tenaga pendidik karna dalam setiap pelajaran selalu dibuat berkelompok dan tidak membosankan dan guru tidak selalu berceramah.
URI: https://repositori.uma.ac.id/123456789/1334
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
141801009_file 1.pdfCover72.41 kBAdobe PDFView/Open
141801009_file 2.pdfAbstract43.97 kBAdobe PDFView/Open
141801009_file 3.pdfIntroduction54.57 kBAdobe PDFView/Open
141801009_file 4.pdfChapter I81.4 kBAdobe PDFView/Open
141801009_file 5.pdfChapter II102.52 kBAdobe PDFView/Open
141801009_file 6.pdfChapter III76.17 kBAdobe PDFView/Open
141801009_file 8.pdfReference45.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.