Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13577
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Nur aini | - |
dc.contributor.advisor | Lubis, Saiful Akhyar | - |
dc.contributor.author | Ristua, Yohanna | - |
dc.date.accessioned | 2021-04-28T07:33:30Z | - |
dc.date.available | 2021-04-28T07:33:30Z | - |
dc.date.issued | 2017-10 | - |
dc.identifier.other | NIM:161804052 | - |
dc.identifier.uri | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13577 | - |
dc.description.abstract | This study aims to determine how much the relationship between peers and emotional maturity with the adjustment of students of SMK N X Medan. Research subjects were 128 students. This research method uses quosi Likert scale with Multiple Linear Regression techniques that are expected to help in improving student self-adjustment. Data collection techniques use questionnaires. Based on data analysis, the relationship of peer interaction with self-adjustment obtained p value = 0.000 < 0.050. The relationship of emotional maturity with self-adjustment obtained p value = 0.000 < 0.050, the relationship of peer interaction and emotional maturity to adjustment was obtained p value = 0.000 < 0.050. Data from the study showed that peer interaction and emotional maturity had a significant association and the effective adjustment of vocational students NX field of class XI and XII, it is seen from the results r x 1 y = 0.552 and p < 0.050 means there is a significant correlation between peer interaction with self-adjustment, while rx2y = 0.513 with p < 0.050 means there is a significant relationship between emotional maturity and adjustment. The effective contribution given predictor of peer interaction and emotional maturity to the adjustment indicated by R = 0.352 or 35.2% 64.8% means that there are still other factors that affect the adjustment of 30.5% and 26.3% of emotional maturity . Subjects in this study generally have high peer interaction (empirical mean = 97.58 and hypothetical mean = 97.58), have high emotional maturity (empirical mean = 117.66 and hypothetical mean = 102.5), and has a high self-adjustment (empirical mean = 113.88 and hypothetical mean = 92.5). Based on the results of the study showed that there was a relationship between peers and emotional maturity with adjustment in the State Vocational High School X Medan Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar Hubungan Interaksi teman sebaya dan kematangan emosi dengan penyesuaian diri siswa SMK N X Medan. Subjek penelitian sebanyak 128 siswa. Metode penelitian ini menggunakan quosi skala Likert dengan tekhnik Regresi Linier Berganda yang diharapkan dapat membantu dalam meningkatkan penyesuaian diri siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan quesioner. Berdasarkan analisis data, hubungan interasi teman sebaya dengan penyesuaian diri didapatkan nilai p = 0.000 < 0.050. Hubungan kematangan emosi dengan penyesuaian diri didapatkan nilai p = 0.000 < 0.050, hubungan interaksi teman sebaya dan kematangan emosi terhadap penyesuaian diri didapatkan nilai p = 0.000 < 0.050. Data hasil penelitian menunjukkan bahwa interaksi teman sebaya dan kematangan emosi memiliki hubungan yang signifikan dan efektif dengan penyesuaian diri siswa SMK N X Medan kelas XI dan XII, hal tersebut dilihat dari hasil r x 1 y = 0,552 dengan p < 0,050 berarti terdapat hubungan yang signifikan antara interaksi teman sebaya dengan penyesuaian diri, sedangkan r x 2 y = 0,513 dengan p < 0,050 berarti terdapat hubungan yang signifikan antara kematangan emosi dengan penyesuaian diri. Adapun sumbangan efektif yang diberikan prediktor interaksi teman sebaya dan kematangan emosi terhadap penyesuaian diri ditunjukkan dengan R= 0,352 atau 35,2% artinya masih ada 64,8 % faktor lain yang mempengaruhi penyesuaian diri sebesar 30,5% dan kematangan emosi 26,3 %. Subjek dalam penelitian ini pada umumnya memiliki interaksi teman sebaya yang tinggi (mean empirik = 97,58 dan mean hipotetik = 97,58), mempunyai kematangan emosi yang tinggi (mean empirik = 117,66 dan mean hipotetik = 102,5), dan mempunyai penyesuaian diri yang tinggi (mean empirik = 113,88 dan mean hipotetik = 92,5). Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa ada hubungan interaksi teman sebaya dan kematangan emosi dengan penyesuaian diri di SMK Negeri X Medan | en_US |
dc.language.iso | id | en_US |
dc.publisher | Universitas Medan Area | en_US |
dc.subject | Interaksi Teman Sebaya | en_US |
dc.subject | Kematangan Emosi | en_US |
dc.subject | Penyesuaian DIri | en_US |
dc.title | Hubungan Interaksi Teman Sebaya dan Kematangan Emosi Dengan Penyesuaian Diri Siswa SMK Negeri X Medan | en_US |
dc.type | Tesis Magister | en_US |
Appears in Collections: | MT - Master of Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
161804052 - Yohanna Ristua - Fulltext.pdf | Cover, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 726.53 kB | Adobe PDF | View/Open |
161804052 - Yohanna Ristua - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 233.51 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.