Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13593
Title: Persepsi Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah Terhadap Kualitas Pelayanan Publik Di Dinas Koperasi UKM Kota Medan (Studi Pada Bidang Pemberdayaan UKM)
Authors: Harahap, Adelia Rahmi
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Nina SIti Salmaniah
Kadir, Abdul
Keywords: Persepsi Pelaku Usaha;Kualitas dan Pelayanan Publik
Issue Date: Apr-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The perceptions of SME Officers on the performance of public services in the UKM Empowerment Sector of the Dinas Koperasi UKM Medan City are not yet known whether it is satisfactory or not. Therefore, there is a need for research to discuss the perceptions of SME officers on the quality of public services in the Field of UKM Empowerment of the Dinas Koperasi UKM Medan City. The absence of an information board that contains technical and administrative requirements as well as information on the provisions that need to be conveyed to SMEs. This research was conducted in the field of UKM Empowerment of the Dinas Koperasi UKM Medan City, with the aim to find out the perceptions of SMEs on the quality of service in the field of UKM Empowerment Dinas Koperasi UKM Medan City, to find out the factors that affect the quality of public services in the field of UKM Empowerment Dinas Koperasi UKM Medan City. The research method used is descriptive qualitative research method, with data collection techniques of observation, interviews and documentation. The results of the study revealed that the perceptions of SMEs about the service in the field of UKM Empowerment of the Dinas Koperasi UKM Medan City as a whole were satisfying. The factors that influence service quality use the indicators contained in the Minister of Administrative Reform and Bureaucratic Reform Regulation No. 16 of 2014, among others: requirements, service time, costs/tariffs, implementing competencies and implementing behaviors that are tailored to the dimensions of service quality theory according to Zeithhaml, Pasuraman & Berry. Regarding facilities and infrastructure, Dinas Koperasi UKM Medan City should make an information board that contains information about technical or administrative requirements, so that SMEs can find out Persepsi para Pelaku Usaha terhadap kinerja pelayanan publik pada Bidang Pemberdayaan UKM Dinas Koperasi UKM Kota Medan belum diketahui apakah sudah memuaskan atau tidak. Oleh karena itu, perlu adanya penelitian untuk membahas persepsi para Pelaku Usaha terhadap kualitas pelayanan publik pada Bidang Pemberdayaan UKM Dinas Koperasi UKM Kota Medan. Belum adanya papan informasi yang memuat persyaratan teknis dan administrative serta informasi ketentuan yang perlu disampaikan pada Pelaku Usaha. Penelitian ini dilakukan pada bidang Pemberdayaan UKM Dinas Koperasi UKM Kota Medan, dengan tujuan untuk mengetahui persepsi Pelaku Usaha Mikro terhadap kualitas pelayanan pada bidang Pemberdayaan UKM Dinas Koperasi UKM Kota Medan, untuk mengetahui Faktor-faktor yang mempengaruhi kualitas pelayanan publik pada Bidang Pemberdayaan UKM Dinas Koperasi UKM Kota Medan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian deskriptif kualitatif, dengan teknik pengumpulan data observasi, wawancara dan dokumentasi. Dari hasil penelitian dengan cara mewancarai beberapa Pelaku UKM diketahui bahwa persepsi Pelaku Usaha Mikro tentang pelayanan Bidang Pemberdayaan UKM Dinas Koperasi UKM Kota Medan secara keseluruhan adalah memuaskan. Teori yang digunakan adalah Teori menurut Zeithhaml, Pasuraman dan Berry tentang dimensi kualitas pelayanan. Adapun faktor-faktor yang mempengaruhi kualitas pelayanan menggunakan indikator antara lain: persyaratan, waktu pelayanan, biaya /tarif, kompetensi pelaksana dan perilaku pelaksana yang terdapat dalam Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi No 16 Tahun 2014 dan disesuaikan berdasarkan teori Zeithhaml, Pasuraman dan Berry. Terkait sarana dan prasarana, Dinas Koperasi UKM Kota Medan belum ada membuat papan informasi yang memuat informasi tentang persyaratan teknis ataupun administrative, agar Pelaku Usaha dapat mengetahuinya
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13593
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
171801065 - Adelia Rahmi Harahap - Fulltext.pdfCover, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.05 MBAdobe PDFView/Open
171801065 - Adelia Rahmi Harahap - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV262.13 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.