Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13601
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMenanti, Asih-
dc.contributor.advisorLubis, Rajab-
dc.contributor.authorManik, Ira Kartini-
dc.date.accessioned2021-04-28T08:11:25Z-
dc.date.available2021-04-28T08:11:25Z-
dc.date.issued2019-02-
dc.identifier.urihttps://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13601-
dc.description128 Halamanen_US
dc.description.abstractThe study aims (1) to determine the effect of intellectual intelligence on students’ moral judgment; (2) to determine the effect of school environment on students’ moral judgment; (3) to determine the effect of intellectual intelligence and school environment on students’ moral judgment. The population of this study are students of class XI SMAN 12 Medan amounted to 344 students. The study sample consisted of 105 students, who were selected using quantitative research and the proportionate random sampling technique. Data collected for the moral judgment scale used Defining Issues Test (DIT), intelligence scale by using Progressive Matrices Test (PM Test), and school environment scale. Data were analyzed using multiple regression analysis. The results show that (1) there is effect but not significant intellectual intelligence on students’ moral judgment which is indicated by the coefficients Rx1.y = 0.033 and p=0.735> 0.05, It means the higher of the intellectual intelligence is not followed by the optimal moral judgment; (2) there is effect but not significant school environment on students’ moral judgment which is indicated by the coefficients Rx2.y=0.128 and p=0.194> 0.05, It means the condusif of school environment is not followed by the optimal moral judgment; (3) there is effect but not significant intellectual intelligence and school environment on students’ moral judgment which is indicated by the coefficients Rx1.x2.= 0.131 and p = 0.413 > 0.05. The percentage of contributions given by intellectual intelligence and school environment is 1,7 %. The remaining 98,3 % is influenced by other variables not examined in this study. Penelitian ini bertujuan (1) untuk mengetahui pengaruh kecerdasan intelektual terhadap pertimbangan moral siswa; (2) untuk mengetahui pengaruh lingkungan sekolah terhadap pertimbangan moral siswa; (3) untuk mengetahui pengaruh kecerdasan intelektual dan lingkungan sekolah terhadap pertimbangan moral siswa. Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI SMAN 12 Medan berjumlah 344 siswa. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 105 siswa kelas XI SMA Negeri 12 Medan. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah teknik random sampling. Pengumpulan data menggunakan skala inteligensi yaitu Tes Progressive Matrices (PM), skala lingkungan sekolah dan pertimbangan moral menggunakan Defining Issues Test (DIT). Analisis data, pada data yang digunakan adalah analisis regresi berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) terdapat pengaruh yang tidak signifikan kecerdasan intelektual terhadap pertimbangan moral yang ditunjukkan oleh nilai koefisien (Rx1.y) = 0.033 dengan p = 0.735 > 0.050, artinya kecerdasan intelektual yang lebih tinggi tidak diikuti oleh pertimbangan moral yang semakin tinggi; (2) terdapat pengaruh yang tidak signifikan lingkungan sekolah terhadap pertimbangan moral yang ditunjukkan oleh nilai koefisien (Rx2.y) = 0.128 dengan p = 0.194 > 0.050, artinya lingkungan sekolah yang kondusif tidak diikuti oleh pertimbangan moral yang semakin tinggi. (3) terdapat pengaruh yang tidak signifikan kecerdasan intelektual dan lingkungan sekolah terhadap pertimbangan moral yang dilihat dari nilai koefisien linieritas (Rx1.x2.y) = 0.131 dengan p = 0.413 > 0.050. artinya kecerdasan intelektual yang lebih tinggi dan lingkungan sekolah yang kondusif tidak diikuti dengan pertimbangan moral yang semakin tinggi. Kecerdasan intelektual dan lingkungan sekolah tidak cukup kuat menumbuhkan pertimbangan moral siswa. Persentase kontribusi dari kecerdasan intelektual dan lingkungan sekolah 1,7%. Ini mengartikan bahwa 98,3% dipengaruhi oleh variabel yang tidak diteliti dalam penelitian ini.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Medan Areaen_US
dc.relation.ispartofseriesNPM;161804057-
dc.subjectKecerdasan Intelektualen_US
dc.subjectLingkungan Sekolahen_US
dc.subjectPertimbangan Moralen_US
dc.titlePengaruh Kecerdasan Intelektual dan Lingkungan Sekolah Terhadap pertimbangan Moral Siswa Kelas XI SMA Negeri 12 Medanen_US
dc.typeTesis Magisteren_US
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161804057 - Ira Kartini Damanik - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography783.81 kBAdobe PDFView/Open
161804057 - Ira Kartini Damanik - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV264.1 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.