Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13718
Title: Hubungan Empati dan Tanggung Jawab Dengan Perilaku Prososial Siswa SMP Negeri 3 Binjai
Other Titles: The Relationship between Empathy and Responsibility with the Prosocial Behavior of Students of SMP Negeri 3 Binjai
Authors: Manik, Nurtiani
metadata.dc.contributor.advisor: Nur'aini
Surbakti, Amanah
Keywords: empati;tanggung jawab;perilaku prososial;empaty;responsibility;social action in proportional
Issue Date: 24-Sep-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161804017
Abstract: Pada dasarnya manusia adalah makhluk sosial yang akan selalu membutuhkan individu lain dalam menjalani kehidupannya sehari-hari. Manusia tidak dapat melepaskan diri dari lingkungannya, dan sebagai makhluk sosial setiap individu akan berinteraksi dengan individu lain guna memenuhi berbagai keperluan hidupnya. Interaksi yang baik antar individu dalam kehidupan bermasyarakat dapat ditunjukan dengan mengembangkan budaya prososial begitu pula pada kehidupan siswa di lingkungan sekolah. Tujuan Penelitian ini untuk mengetahui Hubungan Empati dan Tanggung Jawab Dengan Perilaku Prososial Siswa SMP Negeri 3 Binjai. Populasi penelitian ini adalah siswa-siswi SMP Negeri 3 Binjai sebanyak 1177 siswa dengan teknik random sampling diperoleh sampel sebesar 177 responden. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis regresi berganda. Berdasarkan selisih nilai rata-rata empiris dengan hipotetik secara umum empati dan tanggung jawab siswa SMP Negeri 3 Binjai tergolong tinggi sedangkan perilaku prososial tergolong sangat tinggi. Dari hasil uji hipotesis pertama menunjukkan bahwa ada hubungan yang positif dan signifikan antara empati dengan perilaku prososial dengan korelasi sebesar 0,773 (77,3%) dan kontribusi sebesar 59,7% dengan p-value 0,000. Hipotesis kedua menunjukkan bahwa ada hubungan yang positif dan signifikan antara tanggung jawab dengan perilaku prososial dengan korelasi sebesar 0,705 (70,5%) dan kontribusi sebesar 49,7% dengan p-value 0,000. Selanjutnya hipotesis ketiga menunjukkan bahwa ada hubungan yang positif dan signifikan antara empati dan tanggung jawab dengan perilaku prososial dengan korelasi sebesar 0,807 (80,7%) dan kontribusi sebesar 65,2% dengan p-value 0,000. Berdasarkan hasil penelitian diharapkan sekolah menciptakan lingkungan yang menanamkan budaya perilaku prososial dengan menciptakan tindakan empati dan tanggung jawab melalui tolong menolong, kejujuran, berbagi, kerjasama, dan menyumbang antar warga sekolah, sehingga siswa mampu memahami pentingnya manfaat melakukan perilaku prososial. In essentially, human is social being existing that always need other individual in daily life. One in a human is certainly unable released from environment, as a social creature each individual need having interacted with other individual mainly in order to fulfill various one’s need. A properly interaction inter individual for daily life in society is leading to improve proportional cultures, even to a student interacted with other in school. The objective of this study is determine the correlations of empathy and social responsibility with proportional behavior of those students SMP Negeri 3 Binjai school. The population of this study are those students SMP Negeri 3 Binjai school involved 1177 student, done in random sampling there obtained at least 177 respondents. In analyzing the data, using multiple regression analysis method. Bases to the difference of empirical average scores to hypothetic value in generally noted that empathy and social responsibility of those students is classified into high point, still proportional behavior is classified very high. By the result as in the first hypothetic indicated that there is a positive and significant correlation between the empathy and proportional behavior with its correlation in 0.773 (77.3%) and provide contribution in 59.7% with p-value 0.000. The second hypothetic indicated that there is a positive and significant correlation between social responsibility with proportional behavior noted 0.705 (70.5%) and has a contribution of 49.7% with p-value 0.000. In the third hypothesis indicated that there is a positive and significant correlation between empathy with social responsibility to a proportional behavior noted in 0.807 (80.7%) got contribution in 65.2% with p-value of 0.000. In the result has expectation, a school provided an empathy action and responsibility by a mutual action, in honesty, shares, cooperation, and to donate inter schools available, that all students capable and understand the essential of profitable in proportional behavior.
Description: 95 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13718
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161804017 - Nurtiani Manik - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV340.51 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
161804017 - Nurtiani Manik - Fulltextt.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,V, Bibliography576.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.