Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13750
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Lubis, M. Rajab | - |
dc.contributor.advisor | Hasanuddin | - |
dc.contributor.author | Belangi, Siska Putri | - |
dc.date.accessioned | 2021-05-03T06:10:40Z | - |
dc.date.available | 2021-05-03T06:10:40Z | - |
dc.date.issued | 2019-07-12 | - |
dc.identifier.other | NIM ; 161804122 | - |
dc.identifier.uri | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13750 | - |
dc.description.abstract | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh konseling kreatif dan rasa percaya diri terhadap penyesuaian diri dengan teman sebaya siswa SMA Negeri 1 Kuta Cane. Penelitian menggunakan metode quasi-eksperiment dengan desain 2 x 2 faktorial. Dengan karakteristik subjek penelitian laki-laki dan perempuan yang mengalami masalah penyesuaian diri. Populasi penelitian seluruh siswa/siswi kelas X SMA Negeri 1 Kuta Cane. Teknik Pengambilan sampel menggunakan Purposive Sampling. Sampel penelitian sebanyak 54 orang, terdiri dari 30 siswa kelompok eksperimen dan 24 siswa kelompok kontrol. Instrumen penelitian adalah angket penyesuaian diri dan angket percaya diri. Analisis data dilakukan dengan menggunakan ANAVA dua jalur dengan taraf signifikan 0,05. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, (1) terdapat pengaruh penyesuaian diri siswa yang diberi layanan konseling kreatif lebih baik dari pada siswa yang diberi layanan konseling konvensional di SMA Negeri 1 Kuta cane dengan nilai Fhitung>Ftabel sebesar 12,297 > 2,53, bahwa siswa yang diberikan perlakuan konseling kreatif lebih terbuka dalam mengungkapkan masalahnya dengan menggunakan teknik figurin, clay, dance dan bermain peran. (2) siswa yang memiliki rasa percaya diri tinggi lebih mudah dalam menyesuaikan diri dengan baik dari pada siswa yang memiliki rasa percaya diri rendah pada siswa SMA Negeri 1 Kuta Cane. Siswa yang memiliki rasa perccaya diri yang tinggi dengan nilai Fhitung>Ftabel sebesar 14,626 > 2,53, bahwa siswa yang memiliki rasa percaya diri tinggi lebih mudah dalam menyesuaikan diri yang dilakukan dengan menggunakan teknik figurin, clay, dance dan bermain peran. (3) Adanya interaksi secara simulasi antara konseling kreatif dan rasa percaya diri terhadap penyesuaian diri siswa SMA Negeri 1 Kuta cane dengan nilai Fhitung>Ftabel sebesar 18,378 < 0.53. Siswa yang diberi perlakuan konseling kreatif lebih mudah dalam meningkatkan rasa percaya diri dan penyesuaian diri dibanding siswa yang tidak diberikan perlakuan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya pengaruh konseling kreatif dan rasa percaya diri terhadap penyesuaian diri dengan teman sebaya di SMA Negeri 1 Kuta cane. This study aims to determine the effect of creative counseling and self-confidence on self-adjustment with peers of SMA 1 Negeri Kuta Cane students. The study used a quasi-experimental method with a 2 x 2 factorial design. With the characteristics of research subjects, men and women who experience adjustment problems. The study population was all students class X of SMA Negeri 1 Kuta Cane. The sampling technique uses purposive sampling. The research sample of 54 people, consisting of 30 students in the experimental group and 24 students in the control group. The research instruments were self-adjustment questionnaire and self-confidence questionnaire. Data analysis was performed using two-way ANAVA with a significance level of 0.05. The results of this study indicate that, (1) there is an effect of adjustment that students who are given creative counseling services are better than students who are given conventional counseling services in SMA Negeri 1 Kuta cane with a value of Fcount> Ftable of 12.297> 2.53, that students who given creative counseling treatment more openly in expressing the problem by using figurine techniques, clay, dance and role playing. (2) students who have high self-confidence are easier to adjust well than students who have low self-confidence in students of SMA Negeri 1 Kuta Cane. Students who have high self-confidence with Fcount> Ftable of 14.662> 2.53, that students who have high self-esteem are easier to adjust to which are done using figurine, clay, dance and role playing techniques. (3) There is a simulation interaction between creative counseling and self-confidence in the adjustment of the students of SMA Negeri 1 Kuta cane with a Fcount> Ftable value of 18,378 <0.53. Students who are given creative counseling treatment are easier to increase their self-confidence and adaptation than students who are not given treatment. The results showed that the influence of creative counseling and self-confidence in adjusting to peers in SMA Negeri 1 Kuta cane. | en_US |
dc.language.iso | id | en_US |
dc.publisher | Universitas Medan Area | en_US |
dc.subject | Konseling | en_US |
dc.subject | Percaya Diri | en_US |
dc.subject | Penyesuaian Diri | en_US |
dc.title | Pengaru Konseling Kreatif dan Rasa Percaya Diri Terhadap Penyesuaian Diri dengan Teman Sebaya di SMA Negeri 1 Kuta Cane di Aceh Tenggara | en_US |
dc.type | Tesis Magister | en_US |
Appears in Collections: | MT - Master of Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
161804122 - Siska Putri - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 370.56 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
161804122 - Siska Putri - Fulltet.pdf | Chapter I, II, III, V, Bibliography | 1.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.