Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15466
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNasution, Irwan-
dc.contributor.advisorMusthafa, Walid-
dc.contributor.authorManurung, Rani Reka-
dc.date.accessioned2021-11-16T02:16:20Z-
dc.date.available2021-11-16T02:16:20Z-
dc.date.issued2020-10-10-
dc.identifier.urihttp://repository.uma.ac.id/handle/123456789/15466-
dc.description65 Halamanen_US
dc.description.abstractThis research is motivated by the search for the number of children with special needs, so that the number of Special Schools (SLB) has also increased and has been established in almost every district / city. From the above statement, it does not make the role of the North Sumatra Province education office complete, because the problem of education in special schools (SLB) is not only related to quantity but also quality. This means that the Education Office should also have a role in the development of Special Schools both in State Special Schools (SLB) and private Special Schools (SLB), as efforts to improve SLB can also have good quality. This study aims to see the role of the North Sumatra Provincial Education Office in the Development of Autism Special Schools. The research method used in this research is a qualitative research method with a descriptive approach that describes the actual situation. The data research method in this research is using observation, documentation and interview methods and then the data is collected. From the results of this study, it can be seen that the role of the North Sumatra Provincial Education Office in the Development Effort for the Autistic State Special School (SLB) is to coordinate, supervise and strive for better service management, monitor and report the performance of school principals and teacher performance, policies, operational policies for the level of education of children with special needs and equal distribution of education for children with special needs, socializing with parents or the community that children with special needs are very important to get education. Penelitian ini dilatar belakangi oleh meningkatnya jumlah anak berkebutuhan khusus, Sehingga jumlah Sekolah Luar Biasa (SLB) pun meningkat juga sudah berdiri di hampir setiap Kabupaten/Kota. Dari pernyataan diatas maka tidak menjadikan peran dinas pendidikan Provinsi Sumatera Utara telah selesai, karena masalah pendidikan di Sekolah Luar Biasa (SLB) tidak hanya berkaitan dengan kuantitas namun juga kualitasnya. Hal ini berarti Dinas Pendidikan seharusnya juga memiliki peran dalam upaya pengembangan Sekolah Luar Biasa baik di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri maupun Sekolah Luar Biasa (SLB) swasta, Sebagaimana upaya peningkat SLB juga dapat memiliki kualitas yang baik. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui peran Dinas Pendidikan Provinsi Sumatera Utara dalam Upaya Pengembangan Sekolah Luar Biasa Negeri Autis. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan mengunakan pendekatan deskriptif yaitu mendeskripsikan keadaan yang sebenarnya yang terjadi. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunkan metode observasi, dokumentasi dan wawancara kemudian dilakukan penarikan kesimpulan. Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa peran Dinas Pendidikan Provinsi Sumatera Utara Dalam Upaya Pengembangan Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Autis adalah dengan melakukan Pengkoordinasian, Mengawasi dan Mengupayakan Pengelolaan Manajemen layanan agar lebih baik, Memantau dan melaporkan pembelajaran kinerja kepala sekolah dan kinerja guru, menyelengarakan kebijakan, mengizinkan operasional tingkat pendidikan anak berkebutuhan khusus dan pemerataan pendidikan terhadapa anak yang berkebutuhan khusus, bersosialisasi kepada orang tua ataupun masyrakat bahwa anak berkebutuhan khusus sangatlah penting mendapatkan pendidikan.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Medan Areaen_US
dc.relation.ispartofseriesNPM;168510038-
dc.subjectperan pemerintahen_US
dc.subjectsekolah luar biasa (slb)en_US
dc.subjectrole of governmenten_US
dc.subjectspecial school (slb)en_US
dc.titlePeran Dinas Pendidikan Provinsi Sumatera Utara Dalam Upaya Pengembangan Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Autisen_US
dc.title.alternativeThe Role of the North Sumatra Provincial Education Office in Efforts to Develop Autistic State Special Schoolsen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:SP - Government Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168510038 - Rani Reka Manurung - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV321.61 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
168510038 - Rani Reka Manurung - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,V Bibliography893.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.