Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1553
Title: Kualitas Pelayanan Publik Dalam Penerbitan Dokumen Administrasi Kependudukan Pada DInas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Dairi
Authors: Boangmanalu, Emy Sartika
Keywords: Pelayanan Publik;Administrasi Kependidikan
Issue Date: 2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Population documents are official documents issued by agencies that have legal force as authentic evidence resulting from civil registration services and civil registration. Article 59 paragraph 1 of the Population Administration Law states that population documents include: Population Biodata, Family Card (KK), Identity Card (KTP), Population Certificate, and Civil Registration Deed. Department of Population and Civil Registration of Dairi Regency is the Unit of Regional Device which carry out the function of public service especially in the field of population administration. The main function of the Department of Population and Civil Registry of Dairi Regency is to arrange, publish documents and population data through resident registration, civil registration, information processing of population administration and utilization of the results for public services and other sectors development. This study aims to determine and analyze the quality of public services in the publication of documents of population administration at the Department of Population and Civil Registration Dairi Regency. The method used is descriptive, with the sample of research taken by accidential sampling, counted 94 people. The results of this study indicate that the quality of public services at the Department of Population and Civil Registration Dairi Regency measured from five aspects, namely reliability, responsivenes, assurance, empathy and tangibles. When viewed from the aspect of reliability, responsiveness and assurance the quality of pubic services including good category, while the aspect of empathy and tangibles the quality of public services including the less good category. When viewed from each aspect shows the difference. Of the five aspects, there is not one aspect that is considered very good, only aspect of assurance, reliability and responsivenes included in good category which mean good quality of administration service. As for the other two aspects of emphaty and tangibles included in the low category which means poor service quality.
Description: Dokumen kependudukan adalah dokumen resmi yang diterbitkan oleh instansi yang mempunyai kekuatan hukum sebagai alat bukti otentik yang dihasilkan dari pelayanan pendaftaran penduduk dan pencatatan sipil. Dalam pasal 59 ayat 1 UU Administrasi Kependudukan disebutkan bahwa dokumen kependudukan meliputi: Biodata Penduduk, Kartu Keluarga (KK), Kartu Tanda Penduduk (KTP), Surat Keterangan Kependudukan, dan Akta Pencatatan Sipil. Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Dairi merupakan Satuan Kerja Perangkat Daerah yang melaksanakan fungsi pelayanan publik khususnya bidang administrasi kependudukan. Fungsi utama Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Dairi melakukan penataan, penerbitan dokumen dan data kependudukan melalui pendaftaran penduduk, pencatatan sipil, pengolahan informasi administrasi kependudukan serta pendayagunaan hasilnya untuk pelayanan publik dan pembangunan sektor lain. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis kualitas pelayanan publik dalam penerbitan dokumen administrasi kependudukan pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Dairi. Metode yang digunakan adalah deskriftif, dengan sampel penelitiannya diambil secara accidential sampling, sebanyak 94 orang. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Kualitas pelayanan publik pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Dairi yang diukur dari lima aspek, yaitu reliabilitas, responsivenes, assurance, emphaty dan tangibles. Apabila dilihat dari aspek reliability, responsivenes dan assurance kualitas pelayanan pubik termasuk kategori baik, sedangkan dari aspek emphaty dan tangibles kualitas pelayanan publik termasuk kategori kurang baik. Apabila dilihat dari masing-masing aspek tersebut menunjukkan adanya perbedaan. Dari kelima aspek tersebut tidak terdapat satu aspek pun yang tergolong sangat baik, hanya aspek assurance, reliabilitas dan responsivenes termasuk dalam kategori baik yang berarti kualitas pelayanan administrasi kependudukan baik. Sedangkan untuk dua aspek lainnya yaitu emphaty dan tangibles termasuk dalam kategori rendah yang berarti kualitas pelayanan kurang baik.
URI: https://repositori.uma.ac.id/123456789/1553
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151801059_file 1.pdfCover86.85 kBAdobe PDFView/Open
151801059_file 2.pdfAbstract66.54 kBAdobe PDFView/Open
151801059_file 3.pdfIntroduction87.73 kBAdobe PDFView/Open
151801059_file 4.pdfChapter I62.94 kBAdobe PDFView/Open
151801059_file 5.pdfChapter II152.75 kBAdobe PDFView/Open
151801059_file 6.pdfChapter III50.01 kBAdobe PDFView/Open
151801059_file 8.pdfReference93.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.