Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15959
Title: Stabilisasi Tanah Lempung dengan Kapur Untuk Mengetahui Nilai CBR pada Perkersan Jalan
Other Titles: Stabilization of Clay with Lime to Determine the CBR Value on Road Pavement
Authors: Guntara, Mirza
metadata.dc.contributor.advisor: Hermanto, Edy
Lubis, Kamaluddin
Keywords: pemadatan;california bearing ratio;daya dukung tanah.;compaction;california bearing ratio;soil carrying capacity
Issue Date: 23-Feb-2021
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;148110007
Abstract: Kondisi tanah mempunyai peranan penting dalam sebuah konstruksi jalan, namun kenyataan di lapangan banyak ditemukan tanah yang memiliki daya dukung tanah rendah, sehingga perlu untuk melakukan stabilisasi tanah dengan kapur. Penelitian bertujuan untuk mengetahui pengaruh sifat-sifat fisis tanah lempung dan menentukan persentase yang efektif dalam penambahan kapur dan pengaruh waktu pemeraman terhadap peningkatan nilai CBR. Penelitian ini dilakukan di Laboratorium Universitas Sumatera Utara, dengan melakukan pengujian sifat-sifat fisis tanah lempung dan kuat dukung tanah (CBR). Adapun parameter-parameter tersebut adalah klasifikasi tanah, kadar air tanah, kepadatan tanah, dan daya dukung tanah. Maksud dari penelitian yang dilakukan dalam skripsi ini adalah untuk menganalisa daya dukung tanah dasar pada Perkerasan jalan tanah lempung Perkampungan pulau tiga, Tamiang Hulu, KAB.Aceh Tamiang, Aceh. dan tujuan dari penulisan skripsi ini adalah untuk mengetahui nilai daya dukung tanah dasar dengan menggunakan alat California Bearing Ratio LAB. Sesuai dengan tujuan dari penulisan tugas akhir ini, maka didapatlah nilai pengujian California Bearing Ratio. Adapun hasil dari pengujian California Bearing Ratio ini berturut-turut adalah 12.54%,13.02%, dan 12,84%. Nilai-nilai California Bearing Ratio yang didapat telah memenuhi nilai standart untuk suatu jalan yaitu 6%. Dari seluruh data-data yang didapat pada percobaan-percobaan yang dilakukan pada skripsi ini didapatlah suatu nilai daya dukung tanah sebesar 6.910. Nilai daya dukung tanah ini lah yang akan menjadi acuan dialam melaksanakan pekerjaan selanjutnya. Soil conditions have an important role in road construction, but the reality on the ground is that many soils have low soil carrying capacity, so it is necessary to stabilize soil with lime. The study aims to determine the effect of physical properties of clay and determine the effective percentage of lime addition and the effect of curing time on increasing CBR values. This research was conducted at the Laboratory of the University of North Sumatra, by testing the physical properties of clay and soil bearing strength (CBR). The parameters are soil classification, soil water content, soil density, and soil carrying capacity. The purpose of the research carried out in this thesis is to analyze the carrying capacity of the subgrade in the Pinjai City clay road Pavement project in District, and the purpose of writing this thesis is to determine the carrying capacity of the subgrade using California Bearing Ratio in the field. In accordance with the objectives of this thesis, the California Bearing Ratio test value is obtained. The results of the California Bearing Ratio testing were 12.54%, 13.02%, and 12.84%, respectively. California Bearing Ratio values obtained have met the standard value for a road that is 6%. From all data obtained in experiments conducted in this thesis, a soil carrying capacity value of 6,910 is obtained. The carrying capacity of this land will be the reference in carrying out further work.
Description: 105
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15959
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
148110007 - Mirza Guntara Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III, Bibliography3.11 MBAdobe PDFView/Open
148110007 - Mirza Guntara Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV786.94 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.