Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15978
Title: Preferensi Konsumen Jamu Pagi dan Konsumen Jamu Malam (Studi Kasus: Kecamatan Medan Denai)
Other Titles: Preferences of Morning and Night Herbal Medicine Consumers (Case Study: Medan Denai District)
Authors: Nurpani, Asih
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Rahma Sari
Saleh, Khairul
Keywords: preferensi;atribut produk;perilaku konsumen;preferences;product attributes;consumer behavior
Issue Date: 24-Jun-2021
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM, 168220048;
Abstract: Jamu merupakan obat tradisional berbahan alami warisan budaya yang telah diwarisan secara turun-temurun. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kepentingan taraf atribut suatu produk dan untuk mengetahui proses pengambilan keputusan bagi konsumen jamu pagi dan konsumen jamu malam. Penelitian ini dilakukan di Kecamatan Medan Denai, Kota Medan, Provinsi Sumatra Utara. Penentuan lokasi penelitian ini dilakukan dengan metode purposive (sengaja). Penentuan lokasi ini didasari dengan pertimbangan karena di Kecamatan Medan Denai diketahui terdapat adanya Sentra Penjual Bahan-Bahan Jamu, Toko penjual jamu serbuk, dan jamu gilingan. Metode pengambilan sampel dilakukan dengan metode purposive (sengaja) yaitu responden dalam penelitian ini adalah konsumen yang sedang membeli jamu pada saat penelitian dilakukan yaitu sejumlah 60 konsumen. Data yang dikumpulkan adalah data primer dengan wawancara langsung menggunakan koesioner. Metode analisis yang digunakan adalah metode analisis deskriptif untuk mengetahui tingkat kepentingan atribut dan untuk mengetahui perilaku konsumen pengambilan keputusan konsumen. atribut jamu yang paling di pertimbangkan konsumen jamu pagi dan konsumen jamu malam berturut-turut adalah khasiat, rasa, jenis, dan harga. Khasiat mendapat persentase paling tinggi. Keampuhan khasiat jamu merupakan faktor penilaian utama yang mendorong konsumen jamu untuk menentukan jamu yang diminum mempunyai dampak yang baik untuk kesehatan. Jamu is a traditional medicine made from natural cultural heritage that has been passed down from generation to generation. This study aims to determine the level of importance of the attribute level of a product and to determine the decision-making process for consumers of herbal medicine and herbal medicine consumers. This research was conducted in Medan Denai District, Medan City, North Sumatra Province.Determination of the location of this research is done by purposive method (deliberately). Determination of this location is based on considerations because in Medan Denai District it is known that there is a center for selling herbal ingredients, a shop selling herbal powders, and milling herbs. The sampling method was carried out by purposive (deliberate) method, namely the respondents in this study were consumers who were buying herbal medicine at the time of the study, namely a number of 60 consumers. The data collected is primary data by direct interview using a questionnaire. The analytical method used is descriptive analysis method to determine the level of importance of attributes, and to determine consumer behavior in consumer decision making. The attributes of herbal medicine that are considered the most by consumers of herbal medicine in the morning and consumers of herbal medicine at night are efficacy, taste, type, and price. Efficacy gets the highest percentage. The efficacy of herbal medicine is the main assessment factor that encourages herbal consumers to determine which herbs they drink have a good impact on health.
Description: 104 halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15978
Appears in Collections:SP - Agribusiness

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168220048_Asih Nurpani_Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV523.59 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
168220048_Asih Nurpani_Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography2.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.