Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16165
Title: Komitmen Organisasi Generasi Z Pada Organisasi Forum Mahasiswa Islam Psikologi Universitas Medan Area
Other Titles: Generation Z Organizational Commitment to the Organization of the Islamic Psychology Student Forum, Medan University Area
Authors: Walyono
metadata.dc.contributor.advisor: Munir, Abdul
Effendy, Sjahril
Keywords: Komitmen;Commitment;Generasi Z;Generation Z;Kualitatif;Qualitative;Komitmen Organisasi;Organizational Commitment;Fenomenologi;Phenomenology
Issue Date: 9-Apr-2021
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;201804077
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui secara lebih mendalam makna komitmen organisasi pada generasi Z. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan fenomenologi yang melibatkan 2 orang responden yang merupakan kelompok generasi Z pengurus organisasi Forum Mahasiswa Islam Psikologi Universitas Medan Area yang aktif lebih dari satu organisasi dengan menggali alasan responden mengikuti sebuah organisasi, makna komitmen bagi responden, tujuan responden aktif di lebih dari satu organisasi, dan bagaimana strategi responen aktif di lebih dari satu organisasi. Untuk melihat lebih mendalam tentang komitmen organisasi pada generasi Z ini peneliti menggunakan falsafah Fenomenologis yang mengutamakan penghayatan, Sugiyono (2005) dengan melibatkan serangkaian kegiatan berupa observasi lapangan, dokumentasi, kepustakaan, dan wawancara mendalam dengan kondisi subyek yang alamiah, dimana peneliti adalah instrument kunci (Usman & Akbar, 2003). Hasil penelitian menunjukkan bahwa komitmen yang ditunjukkan generasi Z dalam organisasi adalah tidak komitmen dalam lingkup teoritik, akan tetapi bagi responden komitmen tidak semata-mata aktif dalam sebuah organisasi sebagai wujud komitmen (loyal), komitmen yang ditunjukkan lebih pada keaktifan mereka dalam mengemban tanggung jawab sekalipun harus aktif dan mengemban tanggung jawab di organisasi lainnya secara bersamaan dan begitulah setiap tanggung jawab diperankan pada setiap organisasinya, selain itu bentuk keaktifan generasi Z pada sebuah organisasi adalah sebuah tantangan tersendiri dan bentuk ketertarikan mereka terhadap variasi kegiatan tanpa mengesampingkan tanggung jawab disetiap organisasi dimana mereka aktif dan berkegiatan dan tidak menafikan komitmen satu organisasi dengan organisasi lainnya sebagai wujud bahwa generasi Z menyukai tantangan baru, bekerja dengan multitasking dan fasih teknologi yang membuat mereka mampu bekerja bersamaan dengan pekerjaan yang lainnya. This study aims to find out more deeply the meaning of organizational commitment in generation Z. This study uses a qualitative method with a phenomenological approach which involves 2 respondents who are a group of Generation Z organizational administrators of the Islamic Psychology Student Forum, Medan Area University who are active in more than one organization by exploring reasons respondents follow an organization, the meaning of commitment to respondents, the purpose of respondents being active in more than one organization, and how the respondent's strategy is active in more than one organization. To see more deeply about the organizational commitment to generation Z, researchers used a phenomenological philosophy that prioritizes appreciation, Sugiyono (2005) by involving a series of activities in the form of field observations, documentation, literature, and in-depth interviews with natural subject conditions, where the researcher is the key instrument ( Usman & Akbar, 2003) The results show that the commitment shown by Generation Z in the organization is not a commitment in the theoretical scope, but for respondents the commitment is not merely active in an organization as a form of commitment (loyal), the commitment shown is more on their activeness in carrying out responsibilities even though must be active and carry out responsibilities in other organizations simultaneously and that is how every responsibility is played in each organization, besides that the form of generation Z activity in an organization is a challenge in itself and a form of their interest in a variety of activities without compromising the responsibilities in each organization where they are active. and being active and not denying the commitment of one organization to another as a manifestation that Generation Z likes new challenges, works with multitasking and is fluent in technology that makes them able to work together with other jobs.
Description: 128 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16165
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
201804077 - Walyono - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,Bibliography1.75 MBAdobe PDFView/Open
201804077 - Walyono - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV535.71 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.