Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16300
Title: | Strategi Pemberdayaan Anak Putus Sekolah Melalui Rumah Belajar Dalam Mewujudkan Pendidikan Berkelanjutan Di Kampung Nelayan Medan Belawan Kota Medan |
Other Titles: | Strategy for Empowering School Dropouts Through Learning Houses in Realizing Continuing Education in the Fisherman Village of Medan Belawan, Medan City |
Authors: | Aldi, Muhammad |
metadata.dc.contributor.advisor: | Batubara, Beby Mashito Angelia, Nina |
Keywords: | Strategi;Pemberdayaan;Anak Putus Sekolah;Strategy;Empowerment;School Dropout Children |
Issue Date: | 31-May-2021 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Abstract: | Latar belakang masalah dalam skripsi ini adalah banyaknya anak – anak yang putus sekolah dan masih sedikit jumlah yang bisa menyelesaikan studi ke jenjang yang lebih tinggi.Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor di antaranya jarak yang jauh antara tempat tinggal dan sekolah, pendapatan yang belum memadai, serta sarana dan prasarana pendidikan yang kurang.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Faktor – faktor penyebab anak putus sekolah dan strategi pemberdayaan anak putus sekolah melalui rumah belajar dalam mewujudkan pendidikan berkelanjutan di Kampung Nelayan Medan Belawan Kota Medan.Teori yang digunakan adalah Arif Satria yaitu faktor dalam diri anak, lingkungan, kebudayaan, ekonomi, pendidikan orang tua, dan faktor lainnya.Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dimana dengan cara observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari beberapa faktor seperti faktor dalam diri anak, lingkungan, kebudayaan, ekonomi, pendidikan orang tua, dan faktor lainnya itu masih belum sepenuhnya maksimal karena anak – anak putus sekolah lebih memilih untuk bekerja agar faktor – faktor tersebut dapat terpenuhi, strategi pemberdayaan anak putus sekolah melalui rumah belajar dalam mewujudkan pendidikan berkelanjutan sudah efektif dalam penanggulangan anak putus sekolah melalui pembelajaran seperti menari, theater, dan berwirausaha.The background of the problem in this thesis is the number of children who aredrop out of school and there are still a few who can complete their studies at the levelhigher. This is caused by several factors including distancefar between residence and school, inadequate income, as welllack of educational facilities and infrastructure. This research aims toknow the factors that cause children to drop out of school and strategiesempowerment of school dropouts through learning houses in realizingcontinuing education in the Kampung Nelayan Medan Belawan Medan City. The Theory Used is Arif Satria namely factors in the child, environment, culture, economy, parental education, and other educations.The research method used is a qualitative method by means ofobservation, interview and documentation. The results showed that fromseveral factors such as factors in children, environment, culture, economy, education, and other factors are still not fully maximized becauseout of school children prefer to work in order factorscan be fulfilled, strategies to empower school dropouts through the homelearning in realizing continuing education has been effective inovercoming school dropouts through learning such as dancing, theater, and entrepreneurship. |
Description: | 57 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16300 |
Appears in Collections: | SP - Public Administration |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
178520067 - Muhammad Aldi - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I,II,III,V Bibliography | 1.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
178520067 - Muhammad Aldi - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 390.33 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.