Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16308
Title: Hubungan Motivasi Berprestasi Dan Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Fakultas Dakwah Dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Other Titles: Relationship between Achievement Motivation and Peers with Academic Procrastination of Students of the Faculty of Da'wah and Communication, State Islamic University of North Sumatra
Authors: Khairani, Mesra
metadata.dc.contributor.advisor: Munir, Abdul
Lubis, Lahmuddin
Keywords: motivasi berprestasi;teman sebaya;prokrastinasi akademik;achievement motivation;peers;academic procrastination
Issue Date: Jul-2020
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;181804054
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan motivasi berprestasi dan teman sebaya terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Jenis penelitian adalah kuantitatif korelasional. Teknik pengambilan sampel adalah dengan menggunakan total sampling. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 60 orang. Metode pengambilan data adalah skala likert motivasi berprestasi, teman sebaya, dan prokrastinasi akademik. Tehnik analisis data menggunakan Regresi Berganda. Hasil penelitian ini adalah : Berdasarkan hasil penelitian ini, maka hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima. 1. Ada hubungan negatife yang signifikan antara Motivasi Berprestasi Terhadap Prokrastinasi pada Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sumatera Utara. Hal ini ditunjukkan dengan koefisien korelasi (R) = -0,300 dengan p = 0,020 < 0,05 dengan kontribusi sebesar sebesar 9%. 2. Ada hubungan negatife yang signifikan antara Teman Sebaya Terhadap Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sumatera Utara. Hal ini ditunjukkan dengan koefisien korelasi (R) = -0,265 dengan p = 0,041 < 0,05 dengan kontribusi sebesar 7%. 3. Ada hubungan negatife yang signifikan antara Motivasi Berprestasi dan Teman Sebaya Terhadap Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sumatera Utara. Hal ini ditunjukkan dengan koefisien korelasi (R) = 0,327 dengan p = 0,040 < 0,05 dengan kontribusi sebesar 10,7%. Total sumbangan efektif dari dua variabel kedua variabel bebas (motivasi berprestasi dan teman sebaya) terhadap prokrastinasi akademik adalah sebesar 10,7 %. Dari hasil ini diketahui bahwa masih terdapat 89,3% kontribusi dari faktor lainnya terhadap prokrastinasi akademik. This study aims to determine the relationship of achievement motivation and peers to the academic procrastination of students of the Da'wah and Communication Faculty of the North Sumatra State Islamic University. This type of research is quantitative correlational. The sampling technique is to use total sampling. The sample in this study amounted to 60 people. The data collection method is a Likert scale of achievement motivation, peers, and academic procrastination. Data analysis techniques using multiple regression. The results of this study are: 1. There is a significant negative relationship between Achievement Motivation Against Procrastination in Da'wah Faculty and Communication Students of North Sumatra UIN. This is indicated by the correlation coefficient (R) = -0.300 with p = 0,020 <0.05 with a contribution of 9%. 2. There is a significant negative relationship between Peers Against Academic Procrastination in the Da'wah Faculty and Communication Students of North Sumatra UIN. This is indicated by the correlation coefficient (R) = -0.265 with p = 0,041 <0.05 with a contribution of 7%. 3. There is a significant negative relationship between Achievement Motivation and Peers to Academic Procrastination in the Faculty of Da'wah and Communication Students of North Sumatra UIN. This is indicated by the correlation coefficient (R) = 0.327 with p = 0,040<0.05 with a contribution of 10,7%. Based on the results of this study, the hypothesis proposed was accepted. The total effective contribution of the two variables of the two independent variables (achievement motivation and peers) towards academic procrastination is 10,7%. From these results it is known that there are still 89,3% of the contribution of other factors to academic procrastination.
Description: 139 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16308
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
181804054 - Mesra Khairani - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV2.21 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
181804054 - Mesra Khairani - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.