Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16481
Title: Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar Terhadap Keunggulan Bersaing UMKM Digital Printing di Padang Bulan Medan
Other Titles: The Influence of Entrepreneurship Orientation and Market Orientation on the Competitive Advantage of Digital Printing UMKM in Padang Bulan Medan
Authors: Sinulingga, Jesica Eninta Br
metadata.dc.contributor.advisor: Amelia, Wan Rizca
Keywords: orientasi kewirausahaan;orientasi pasar;keunggulan bersaing;entrepreneurship orientation;competitive advantage
Issue Date: 12-Jul-2021
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178320275
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar Terhadap Keunggulan Bersaing UMKM Digital Printing di Padang Bulan Medan. Jenis penelitian ini adalah asosiatif dengan pendekatan kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah pelaku usaha Digital Printing sebanyak 102 orang dengan menggunakan rumus slovin maka jumlah sampel dalam penelitian ini sebanyak 51 responden. Data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder dengan teknik pengumpulan data menggunakan metode angket/kuisioner dan wawancara. Analisis data yang digunakan adalah uji validitas, reliabilitas, uji asumsi klasik, regresi linier berganda, uji hipotesis parsial dan simultan, serta koefisien determinasi dengan bantuan program IBM SPSS Statistics 25. Hasil penelitian menunjukkan bahwa secara parsial terdapat pengaruh positif dan signifikan orientasi kewirausahaan terhadap keunggulan bersaing dan terdapat pengaruh positif dan signifikan orientasi pasar terhadap keunggulan bersaing; sedangkan secara simultan terdapat pengaruh positif dan signifikan orientasi kewirausahaan dan orientasi pasar terhadap keunggulan bersaing. Nilai Adjusted R Square (R2) adalah 0,588 atau 58,8%. Nilai ini menunjukkan Keunggulan Bersaing mampu dijelaskan oleh variabel Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar sebesar 58,8%. Sisanya sebesar 41,2% dapat dijelaskan oleh variabel lain yang tidak ikut diteliti dalam penelitian ini. This study purposed to determine the Effect of Entrepreneurship Orientation and Market Orientation on the Competitive Advantage of Digital Printing MSME in Padang Bulan Medan. This type of research is associative with a quantitative approach. The population in this study were 102 digital printing businesman using the slovin formula, so the number of samples in this study was 51 respondents. The data used are primary data and secondary data with data collection techniques using questionnaires and interviews. Analysis of the data used is the test of validity, reliability, classical assumption test, multiple linear regression, partial and simultaneous hypothesis testing, and the coefficient of determination with the help of the IBM SPSS Statistics 25 program. The results show that partially there is a positive and significant influence of entrepreneurial orientation on competitive advantage and there is a positive and significant influence of market orientation on competitive advantage; while simultaneously there is a positive and significant influence of entrepreneurial orientation and market orientation on competitive advantage. The value of Adjusted R Square (R2) is 0.588 or 58.8%. This value shows Competitive Advantage can be explained by the Entrepreneurial Orientation and Market Orientation variables of 58.8%. The remaining 41.2% can be explained by other variables that were not studied in this study.
Description: 90 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/16481
Appears in Collections:SP - Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178320275_Jesica Eninta Br Sinulingga_Fulltext.pdfCover, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.92 MBAdobe PDFView/Open
178320275_Jesica Eninta Br Sinulingga_Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV414.12 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.