Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16757
Title: Pengaruh Kontrol Kognitif dan Interaksi Teman Sebaya Terhadap Pertimbangan Moral Siswa SMA Negeri 12 Medan
Other Titles: The Effect of Cognitive Control and Peer Interaction on Moral Considerations of Students at SMA Negeri 12 Medan
Authors: Amanda, Mela Listya
metadata.dc.contributor.advisor: Menanti, Asih
Lubis, Rajab
Keywords: kontrol kognitif;interaksi teman sebaya;pertimbangan moral;peers interaction;moral judgment;cognitive control
Issue Date: 4-Sep-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161804030
Abstract: This research is quatitative research that aims to (1) determine the effect of cognitive control and peers interaction on students’ moral judgment (2) determine the effect of cognitive control on students’ moral judgment (3) determine the effect of peers interaction on students’ moral judgment. The population of this study were students of class XI SMAN 12 Medan amounted to 344 students. The sample in this study consisted of 105 students who were selected using the proportionate stratified random sampling technique. Data collection uses cognitive control scale, peers interaction scale and Defining Issues Test (DIT) for moral judgment Data were analyzed using multiple regression analysis. The results show that (1) There is a significant effect of cognitive control on students’ moral judgment, which is indicated by the coefficients rx1y = 0.381 and p = 0.000 < 0.05 (2) There is a significant effect of peers interaction on students’ moral judgment, which is indicated by the coefficients rx2y = 0.495 and p = 0.000 < 0.05; (3) There is a significant effect of cognitive control and peers interaction on students’ moral judgment, which is indicated by the coefficients rx1.x2.y = 0.496 and p = 0.000 < 0.05. The percentage of contributions given by control cognitive and peers interaction on moral judgment is 24,6 %. The remaining 75,6 % is influenced by other variables not examined in this study. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif yang bertujuan untuk (1) mengetahui pengaruh kontrol kognitif dan interaksi teman sebaya terhadap pertimbangan moral siswa (2) untuk mengetahui pengaruh kontrol kognitif terhadap pertimbangan moral siswa (3) untuk mengetahui pengaruh interaksi teman sebaya terhadap pertimbangan moral siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI SMAN 12 Medan berjumlah 344 siswa. Sampel penelitian terdiri dari 105 siswa yang dipilih menggunakan teknik proportionate stratified random sampling. Pengumpulan data menggunakan skala kontrol kognitif, skala interaksi teman sebaya dan Defining Issues Test (DIT) untuk pertimbangan moral. Analisis data menggunakan teknik analisis regresi. Hasil penelitian menunjukkan (1) ada pengaruh yang signifikan antara kontrol kognitif terhadap pertimbangan moral siswa, yang ditunjukkan oleh koefisien rxy = 0,381 dan p < 0,05; (2) ada pengaruh yang signifikan antara interaksi teman sebaya terhadap pertimbangan moral siswa, yang ditunjukkan oleh koefisien rxy = 0,495 dan p < 0,05; (3) Ada pengaruh yang signifikan antara kontrol kognitif dan interaksi teman sebaya terhadap pertimbangan moral siswa, yang ditunjukkan oleh koefisien rxy = 0,496 dan p < 0,05. Persentase kontribusi yang diberikan oleh kontrol kognitif dan interaksi teman sebaya terhadap pertimbangan moral siswa adalah 24,6%, sisanya 75,6% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Description: 94 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16757
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161804030 - Mela Listya Amanda - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,Bibliography1.44 MBAdobe PDFView/Open
161804030 - Mela Listya Amanda - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV280.52 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.