Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16783
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMunir, Abdul-
dc.contributor.advisorAziz, Azhar-
dc.contributor.authorKamallia, Masni-
dc.date.accessioned2022-04-01T07:30:57Z-
dc.date.available2022-04-01T07:30:57Z-
dc.date.issued2017-08-31-
dc.identifier.urihttps://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16783-
dc.description78 Halamanen_US
dc.description.abstractThis study aimed to investigate (1) the difference in motivation between students who were taught with ARCS strategy and those with a conventional one, (2) the learning motivation of the students with high and low self-esteem, and (3) the interaction of teaching strategy and self-esteem on student learning motivation.The subjects of this study were chosen with particular characteristics from semester four of the English Education Department, and the samples were representatively selected from the 7 classes (the population) with the criterion that they were the 4th semester students who took Classroom Management Course at 2017-2018 academic year. This study employed cluster random sampling for selecting both an experimental and a control class – consisting of 24 students for each group. Quasi-experiment was used with a 2x2 factorial design. The collected data were statistically analysed using Two-way ANOVA 2 and calculated using SPSS 14.0 version.The findings show that, first, there is a difference in motivation between the two groups: those who were taught with ARCS strategy and those with a conventional one; secondly, there is a difference in motivation between the two conditions of the students with high self-esteem and the students with low self-esteem; and thirdly, there is an interaction of teaching strategy and self-esteem on motivation. These findings suggest that students’ motivation is influenced by the interaction of teaching strategy and self-esteem. The data also show that ARCS strategy has an effect on students’ motivation. For self-esteem, data indicate that self-esteem also influence students’ motivation.These findings have confirmed with the previous studies, and can inform teachers at the university to apply the ARCS strategy to increase students’ motivation and self-esteem at the department of English Education UIN SUSKA Riau Pekanbaru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) perbedaan motivasi belajar mahasiswa yang diajarkan dengan strategi pembelajaran ARCS dan mahasiswa yang diajarkan dengan strategi pembelajaran konvensional, (2) motivasi belajar mahasiswa yang memiliki harga diri (self-esteem) tinggi dan mahasiswa yang memiliki harga diri (self-esteem) rendah, dan (3) interaksi strategi pembelajaran dan harga diri (self-esteem) dalam mempengaruhi motivasi belajar mahasiswa Subjek penelitian diambil berdasarkan karakteristik tertentu dari semua mahasiswa semester IV Prodi Pendidikan Bahasa Inggris, dan sampel dalam penelitian ini merupakan sebagian dari populasi yang dipilih secara representatif. Pengambilan sampel dilakukan dengan kriteria bahwa mereka adalah mahasiswa Prodi Bahasa Inggris yang mengambil Mata Kuliah Manajemen Kelas pada semester IV Tahun Akademik 2017-2018 yang terdiri dari 7 kelas. Selanjutnya pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan cluster random sampling, baik untuk kelompok eksperimen maupun sebagai kelompok kontrol, sehingga diperoleh 2 kelas dengan jumlah tiap kelas 24 responden. Desain yang gunakan dalam penelitian ini adalah desain quasi-eksperimen dengan faktorial 2X2, dan dianalisa dengan menggunakan teknik ANOVA 2 jalur dengan menggunakan SPSS versi 14.0.Hasil penelitian menunjukan bahwa, pertama, terdapat perbedaan motivasi antara mahasiswa yang diajarkan dengan strategi ARCS dan mahasiswa yang diajarkan dengan strategi konvensional; kedua, terdapat perbedaan motivasi antara mahasiswa yang memiliki harga diri tinggi dan mahasiswa yang memiliki harga diri rendah; dan ketiga, terdapat interaksi antara dua faktor strategi pembelajaran dan harga diri. Ini dapat diartikan bahwa motivasi mahasiswa dipengaruhi oleh interaksi antara strategi pembelajaran dan harga diri (self-esteem). Data juga menunjukan bahwa strategi ARCS memiliki efek terhadap motivasi mahasiswa. Untuk harga diri, data menunjukan bahwa harga diri juga mempengaruhi motivasi mahasiswa.Hasil penelitian ini mengkonfirmasi hasil penelitian sebelumnya, dan diharapkan memberikan informasi baru bagi dosen untuk menggunakan strategi pembelajaran ARCS untuk meningkatkan motivasi belajar dan harga diri mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Inggris di UIN SUSKA Pekanbaru.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Medan Areaen_US
dc.relation.ispartofseriesNPM;151804026-
dc.subjectlearning motivationen_US
dc.subjectself esteemen_US
dc.titlePengaruh Penerapan Strategi ARCS (Attention, Relevance, Confidence and Satisfaction) dan Self Esteem Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswaen_US
dc.title.alternativeThe Effect of Application of ARCS Strategy (Attention, Relevance, Confidence and Satisfaction) and Self Esteem on Student Learning Motivationen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151804026 - Masni Kamallia - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,Bibliography719.49 kBAdobe PDFView/Open
151804026 - Masni Kamallia - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV350.48 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.