Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16975
Title: Analisis Ketahanan Impak Bahan Lembaran Polimer yang Berpotensi Digunakan untuk Penutup Spidometer Motor
Other Titles: Impact Resistance Analysis of Potentially Used Polymer Sheet Materials for Motor Speedometer Covers
Authors: Kosasih, Roni
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Eng Rakhmad
Siahaan, M Yusuf R
Keywords: komposit resin polyester;lem pva (polyvinyl acetate);dampak kegagalan impak;composite polyester resin;pva (polyvinyl acetate) glue;impact failure
Issue Date: 18-Jan-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;168130033
Abstract: Penggunaan komposit saat ini sudah sangat luas mulai dari pembuatan pesawat, bidang otomotif, peralatan luar angkasa dan alat alat olahraga sudah menggunakan komposit. Karena seperti yang kita ketahui, komposit sangat banyak manfaatnya mulai dari karekteristik bahan, pembuatannya dan pengaplikasiannya bisa disesuaikan dengan keinginan para pemakainya atau kebutuhannya. Tujuan penelitian ini adalah membuat spesimen komposit, menguji ketahanan impak spesimen komposit, menganlisis ketahanan impaknya dan mengaplikasikannya pada penutup spidometer motor. Pada penelitian ini bahan yang digunakan dalam pembuatan komposit yaitu resin polyester dengan lem PVA (polyvinyl acetate). Komposit yang akan dibuat dengan ukuran panjang dan lebar 200 mm dengan ketebalan 0,8 mm. Cetakan komposit dibuat dari kaca dan dibentuk sesuai ukuran spesimen menggunakan double tape putih. Untuk menghindari perekatan komposit pada kaca digunakan mirror glaze sebagai pelumasnya. Pengujian spesimen komposit dilakukan menggunakan alat uji impak anak panah jatuh bebas yang mengacu pada ASTM D 1709 ISO 7765-1 dengan hasil dari pengujian Telah berhasil dibuatnya komposit berbahahan resin polyester dan lem PVA (polyvinyl acetate) tanpa menggunakan serat pada pengaplikasian spidometer motor. Hasil pengujian didapati bahwa pada variabel 1 memiliki dampak kegagalan impak sebesar 37,5 g, variabel 2 memiliki dampak kegagalan impak sebesar 45 g dan variabel 3 memiliki dampak kegagalan impak sebesar 52,5 g. Berdasarkan hasil yang berpeluang untuk diaplikasikan pada pembuatan spidometer motor yaitu komposisi bahan dari variabel 2, yaitu 80 % resin dan 20 % lem PVA (polyvinyl acetate). Prototipe dengan bahan bahan bahan dari variable 2 lebih berhasil dibuat dan memiliki ketahanan impak sebesar 45 g. The use of composites is currently very broad, starting from the manufacture of aircraft, the automotive sector, aerospace equipment and sports equipment, using composites. Because as we know, composites have many benefits, starting from the characteristics of the material, its manufacture and application can be adjusted to the wishes of the users or their needs. The purpose of this study was to make composite specimens, test the impact resistance of composite specimens, analyze their impact resistance and apply them to the manufacture of motor speedometers. In this study the material used in the manufacture of composites is polyester resin with PVA (polyvinyl acetate) glue. The composite will be made with a length and width of 200 mm with a thickness of 0.8 mm. The composite mold is made of glass and shaped to the size of the specimen using white double-sided tape. To avoid gluing the composite on the glass, mirror glaze is used as a lubricant. Composite specimens were carried out using a free fall arrow impact test equipment which refers to ASTM D 1709 ISO 7765-1 with the results of the test. A composite test made of polyester resin and PVA (polyvinyl acetate) glue has been successfully made without using fiber in the application of a motor speedometer speedometer. The results on variable 1 have an impact failure impact of 37.5 g, variable 2 has an impact failure impact of 45 g and variable 3 has an impact failure impact of 52.5 g. Based on the results that have the opportunity to be applied to the manufacture of speedometer motors, namely the material composition of variable 2, namely 80% resin and 20% PVA glue (polyvinyl acetate). The prototype using materials from variable 2 is more successful and has an impact resistance of 45 g.
Description: 45 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16975
Appears in Collections:SP - Mechanical Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168130033 - Roni Kosasih - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.49 MBAdobe PDFView/Open
168130033 - Roni Kosasih - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV299.78 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.