Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/17445
Title: Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dengan Minat Belajar Pada Siswa di SMA Teladan Sei Rampah
Other Titles: Relationship Between Emotional Intelligence With Interest in Studying Students at Sei Rampah Model High School
Authors: Anggreani, Dewi
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Nurmaida Irawani
Keywords: Kecerdasan emosi,;Minat Belajar
Issue Date: 17-Feb-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178600292
Abstract: Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara kecerdasan emosi dengan minat belajar pada siswa di SMA Teladan Sei Rampah. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI dan XII SMA Teladan Sei Rampah yang berjumlah 248 orang siswa, dan sampel yang digunakan dalam penelitian ini berjumlah 124 orang siswa. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah Proportioned Stratified Random Sampling. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan skala Likert. Teknik analisis data yang digunakan adalah Korelasi Product Moment. Hasil dari penelitian ini menunjukkan nilai koefisien korelasi product moment rxy= 0,486 dengan signifikansi p = 0,000 p < 0,05, artinya terdapat hubungan yang positif antara kecerdasan emosi dengan minat belajar pada siswa di SMA Teladan Sei Rampah, dengan koefisien determinan sebesar (r2) 0,236 atau 23,6%. Dengan kata lain hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini diterima. Yang artinya minat belajar siswa tergolong cukup baik dengan nilai mean empirik sebesar 82,40 > mean hipotetik = 75 dimana selisihnya tidak lebih dari satu SD = 16,268, dan untuk kecerdasan emosi siswa tergolong cukup baik dengan nilai mean empirik sebesar 72,26 > mean hipotetik = 65 dimana selisihnya tidak lebih dari satu SD = 12,046. The purpose of this study is to find out whether there is a correlation between emotional intelligence and interest in learning for students at SMA Teladan Sei Rampah. The population used in this study were students of class XI and XII SMA Teladan Sei rampah which amounted to 248 people, and the sample used amounted to 124 people. The sampling techniques using Proportioned Stratified Random Sampling. The method used in this study is a quantitative method. The method of data collection in this study used a Likert scale. The data analysis techniques used is Product Moment Correlation. The results of this study indicate the value of the Product Moment Correlation coefficient of rxy= 0,486 with a significance of p = 0.000 < 0.05. This means that there is a positive correlation between emotional intelligence and interest in learning in students at SMA Teladan Sei Rampah, with a determinant coefficient (r2) of 0.236 or 23.6%. In other words the hypothesis is accepted. Which means that Students' learning interest is quite good with an empirical mean value of = 82.40 > hypothetical mean = 75, where the difference is not more than one SD = 16.268) and for emotional intelligence of students is quite good with an empirical mean value of = 72.26 >
Description: 101 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/17445
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178600292 - Dewi Anggreani - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.28 MBAdobe PDFView/Open
178600292 - Dewi Anggreani - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV276.26 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.