Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/17868
Title: Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Dengan Kemandirian Belajar Siswa/i YP Bina Satria Marelan
Other Titles: The Relationship Between Democratic Parenting and Student Learning Independence / i YP Bina Satria Marelan
Authors: Youlanda, Nona
metadata.dc.contributor.advisor: Novita, Eryanti
Keywords: pola asuh demokrasi;kemandirian belajar;student;parenting of democracy
Issue Date: 1-Apr-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178600017
Abstract: Penelitian ini untuk mengetahui hubungam pola asuh demokratis orang tua terhadap kemandirian belajar siswa/i karena peran keluarga menjadi penting untuk mendiddik anak baik dalam sudut tinjauan agama, tinjauan sosial kemasyarakatan maupun tinjauan individu. Metode penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa/i dari 3 kelas XI YP. BINA SATRIA MARELAN yang berjumlah 120 orang siwa/i, dan sampel dalam penelitian ini berjumlah 75 orang siswi dari 3 kelas XI YP. BINA SATRIA MARELAN yang mengalami polah asuh demokratis, teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik Purposive Sampling. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan Skala Kemandirian Belajar dan Skala Pola Asuh Demokratis. Teknik analisis data menggunakan teknik korelasi Product Moment dari Karl Pearson, dilihat dari nilai koefisien (Rxy) yang memiliki nilai 0.629 dengan p atau signifikansinya 0,000 < 0,050, yang artinya ada hubungan positif dan signifikan antara pola asuh demokratis dengan kemandirian belajar siswa SMK YP.BINA SATRIA MARELAN, dengan nilai koefisien determinan (r2) yang memiliki nilai 0.395, dengan sumbangsih sebesar 39,5%. Dengan kata lain, hipotesis diterima. Pola Asuh Demokrasi tergolong tinggi (mean empirik = 67,35 > mean hipotetik= 50 dimana selisih nya lebih dari bilang SD= 4,326), dan untuk Kemandirian Belajar tergolong tinggi (mean empirik = 82,19 > mean hipotetik= 60 dimana selisih nya lebih dari bilang SD= 5,883). This study aims to determine the relationship between democratic parenting patterns of parents and students' independent learning because the role of the family is important in educating children, both in terms of religious views, social reviews and individual reviews. This research method uses quantitative methods. The population in this study were all students from 3 class XI YP. BINA SATRIA MARELAN, totaling 120 students, and the sample in this study was 75 students from 3 classes XI YP. BINA SATRIA MARELAN who experienced democratic parenting, the sampling technique in this study used the purposive sampling technique. The data collection method in this study used the Independent Learning Scale and the Democratic Parenting Scale. The data analysis technique uses the Product Moment correlation technique from Karl Pearson, seen from the coefficient value (Rxy) which has a value of 0.629 with a p or significance of 0.000 < 0.050, which means that there is a positive and significant relationship between democratic parenting and learning independence of student SMK YP. BINA SATRIA MARELAN, with the value of the determinant coefficient (r2) which has a value of 0.395, with a contribution of 39.5%. In other words, the hypothesis is accepted. Democratic Parenting is classified as high (empirical mean = 67.35 > hypothetical mean = 50 where the difference is more than SD = 4.326), and for Independent Learning is relatively high (empirical mean = 82.19 > hypothetical mean = 60 where the difference is more from saying SD = 5.883).
Description: 83 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/17868
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178600017_Nona Youlanda_Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV463.9 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
178600017_Nona Youlanda_Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III, Bibilography1.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.