Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/18057
Title: Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Komunikasi Interpersonal Pada Santri Pondok Pesantren As-Salafiyyah Sumatera Utara
Other Titles: The Relationship Between Self-Concept and Interpersonal Communication at As-Salafiyyah Islamic Boarding School Students in Sumatra North
Authors: Wardani, Lisna
metadata.dc.contributor.advisor: Dewi, Salamiah Sari
Maghfirah
Keywords: Komunikasi Interpersonal;Konsep Diri;Santri;Interpersonal Communication;Self concept;Santri
Issue Date: 12-Jul-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;168600379
Abstract: Tipe penelitian ini ialah kuantitatif korelasional yang bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya hubungan antara konsep diri dengan komunikasi interpersonal pada santri Pondok Pesantren As-Salafiyyah Sumatera Utara. Total populasi dalam penelitian ini adalah 52 santri kelas VII di Pondok Pesantren As-Salafiyyah Sumatera Utara dan menggunakan teknik pengambilan sampel berupa total sampling. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan skala psikologis yaitu skala konsep diri dan skala komunikasi interpersonal. Berdasarkan hasil analisa data menggunakan teknik correlation product moment menunjukkan hasil r sebesar 0,824 dengan p sebesar 0,000 (p < 0,01). Hal ini berarti ada hubungan positif dan signifikan antara konsep diri dengan komunikasi interpersonal, yaitu semakin positif konsep diri maka akan semakin efektif komunikasi interpersonal, sebaliknya semakin negatif konsep diri maka akan semakin tidak efektif komunikasi interpersonal pada santri. Berdasarkan analisis tersebut, maka hipotesis diterima. Sumbangan efektif dari korelasi sebesar r2 = 0,678 yang menunjukkan bahwa komunikasi interpersonal dipengaruhi oleh konsep diri sebesar 67,8%, selebihnya 32,2% komunikasi interpersonal dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini, seperti: faktor persepsi interpersonal, atraksi interpersonal dan hubungan interpersonal. The type of research is correlational quantitative research which aims to determine whether there is a correlation between self-concept and interpersonal communication in the As-Salafiyyah Islamic Boarding School Santri in North Sumatra. The total population in this research was 52 santri of class VII at the AsSalafiyyah Islamic Boarding School, North Sumatera. Data collection techniques in this study used a psychological scale, namely the self-concept scale and the interpersonal communication scale. Based on the results of data analysis using the product moment correlation technique, the results of r are 0.824 with p of 0.000 (p < 0.01). This means that there is a positive and significant relationship between self-concept and interpersonal communication, namely the more positive the self-concept, the more effective interpersonal communication will be, on the contrary, the more negative the self-concept, the less effective interpersonal communication will be on students. Based on this analysis, the hypothesis is accepted. The effective contribution of the correlation is r2 = 0.678 which indicates that interpersonal communication is influenced by self-concept by 67.8%, the remaining 32.2% of interpersonal communication is influenced by other factors not examined in this study, such as: interpersonal perception factors, interpersonal attraction and interpersonal relationships
Description: 91 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/18057
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168600379 - Lisna Wardani - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,V Bibliography4.1 MBAdobe PDFView/Open
168600379 - Lisna Wardani - Chapyter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV2.04 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.