Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/18128
Title: Studi Identifikasi Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Di Bawah Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) Pada Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Kota Medan
Other Titles: Study of Identification of Factors Affecting Learning Outcomes Under Minimum Completeness Criteria (KKM) on Students at Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Medan City
Authors: Nadira, Pocut Sheila
metadata.dc.contributor.advisor: Munthe, Abdul
Maryono
Keywords: Hasil Belajar;Kriteria Ketuntasan Minimal
Issue Date: 10-Feb-2020
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;138600104
Abstract: Penelitian ini bertujuan mengetahui faktor apa saja yang mempengaruhi siswa-siswi tersebut memiliki hasil belajar di bawah KKM pada siswa MIN 4 Kota Medan. Subjek dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas IV dan V yang berjumlah 80 siswa. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan angket. Analisis data menggunakan teknik analisis data deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa : faktor internal yang mempengaruhi menurunnya hasil belajar siswa dikarenakan oleh faktot fisiologis. Aspek psikologis yang rendah atau mempunyai minat dan motivasi yang kurang terhadap proses pembelajaran mempunyai kecenderungan sebesar 64,74%. Aspek fisiologis yang rendah atau mempunyai kondisi fisik yang kurang mendukung proses pembelajaran mempunyai kecenderungan sebesar 55,71%. Faktor internal yang mempengaruhi menurunnya nilai belajar siswa adalah dikarenakan oleh faktor psikologis. Aspek lingkungan non sosial juga merupakan bagian dari faktor eksternal, aspek lingkungan non sosial yang rendah atau mempunyai prasarana yang kurang memadai dalam proses pembelajaran cenderung 50,35%. Aspek lingkungan sosial yang rendah atau mempunyai lingkungan keluarga, guru maupun teman sebaya yang kurang mendukung proses pembelajaran mempunyai kecenderungan 48,26%. This study aims to determine what factors influence these students to have learning outcomes under the KKM for students of MIN 4 Medan City. The subjects in this study were all students in grade IV and V, totaling 80 students. The sampling technique used purposive sampling technique. Data were collected using a questionnaire. Data analysis using quantitative descriptive data analysis techniques. The results showed that: internal factors that affect the decline in student learning outcomes due to physiological factors. Psychological aspects that are low or have less interest and motivation towards the learning process have a tendency of 64.74%. Low physiological aspects or physical conditions that do not support the learning process have a tendency of 55.71%. Internal factors that affect the decline in student learning scores are due to psychological factors. Non social environmental aspects are also part of external factors, low non-social environmental aspects or have inadequate infrastructure in the learning process which tends to be 50.35%. Aspects of the social environment that are low or have a family environment, teachers and peers who do not support the learning process have a tendency of 48.26%.
Description: 105 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/18128
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600104 - Pocut Sheila Nadira - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,V Bibliography4.25 MBAdobe PDFView/Open
138600104 - Pocut Sheila Nadira - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.82 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.