Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/18328
Title: Studi Identifikasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik pada Siswa di SMP Negeri 1 Pasaributobing Kabupaten Tapanuli Tengah
Other Titles: Study Identification of Factors Affecting Academic Procrastination in Students at SMP Negeri 1 Pasaributobing Kabupaten Tapanuli Tengah
Authors: Bondar, Olmade Putri
Keywords: prokrastinasi akademik;siswa;academic procrastination;students
Issue Date: 12-Aug-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178600284
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik pada siswa di SMP Negeri 1 Pasaributobing Kabupaten Tapanuli Tengah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif pendekatan kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini yaitu siswa kelas VIII Tahun ajaran 2021/2022 dengan jumlah sampel sebanyak 60 orang siswa. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik total sampling. Dengan skala penelitian menggunakan metode skala Likert. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis statistik deskriptif (F % atau persentase faktor). Berdasarkan dari hasil analisis data diketahui bahwa persentase faktor-faktor yang berkontribusi mempengaruhi prokrastinasi akademik pada siswa di SMP Negeri 1 Pasaributobing yaitu antara lain faktor internal yang terdiri dari faktor kondisi fisik sebesar 26%, dan faktor kondisi psikologis sebesar 24%. Sedangkan faktor eksternal terdiri dari faktor gaya pengasuhan orangtua sebesar 25%, dan faktor kondisi lingkungan sebesar 25%. Maka dengan ini dapat disimpulkan bahwa faktor tertinggi yang berkontribusi mempengaruhi prokrastinasi akademik pada siswa adalah faktor internal dengan indikator faktor kondisi fisik yaitu sebesar 26%, dan faktor terendah terdapat juga di dalam faktor internal dengan indikator faktor kondisi psikologis sebesar 24%. Sedangkan untuk faktor eksternal yang terdiri dari faktor gaya pengasuhan orangtua dan faktor kondisi lingkungan memiliki besar persentase yang sama. This study aims to determine how much the factors that influence academic procrastination in students at SMP Negeri 1 Pasaributobing, Central Tapanuli Regency. The method used in this research is a descriptive quantitative approach. The sample in this study was class VIII students in the 2021/2022 academic year, with a total sample of 60 students. The sampling technique used was total sampling technique. With the research scale using the Likert scale method. The data analysis technique used is descriptive statistical analysis (F % or percentage of factors). Based on the results of data analysis, it is known that the percentage of factors that contribute to influencing academic procrastination in students at SMP Negeri 1 Pasaributobing, which includes internal factors consisting of physical condition factors by 26%, and psychological condition factors by 24%. While external factors consist of parenting style factor by 25%, and environmental condition factor by 25%. So with that it is concluded that the highest factor that contributes to influence academic procrastination in students is an internal factor with an indicator of physical condition factor that is 26%, and the lowest factor is also in internal factors, with indicators psychological condition factor by 24%. Meanwhile, external factors which consist of parenting style factors and environmental conditions have the same percentage.
Description: 102 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/18328
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178600284 - Olmade Putri Bondar - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, I0II, V, Bibliography1.93 MBAdobe PDFView/Open
178600284 - Olmade Putri Bondar - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV641.39 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.