Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/18411
Title: | Hubungan Kemandirian Belajar dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Stambuk 2018 di Universitas Medan Area |
Other Titles: | The Correlation of between Learning Independence and Academic Procrastination in Students of the 2018 Stambuk Psychology Faculty at the University of Medan Area |
Authors: | Siburian, Justra Sulviana |
Keywords: | kemandirian belajar;prokrastinasi akademik;mahasiswa;independent learning;academic procrastination;students |
Issue Date: | 16-Sep-2022 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;188600404 |
Abstract: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kemandirian belajar dengan prokrastinasi akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Prokrastinasi akademik dapat dirumuskan sebagai suatu penundaan dalam memulai atau menyelesaikan suatu tugas secara sengaja dan berulang dengan melakukan aktivitas lain yang tidak penting sehingga mengakibatkan terhambatnya penyelesaian tugas. Adapun yang menjadi subjek dalam penelitian adalah Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area angkatan 2018 yang berjumlah 135 orang. Metode penelitian bersifat kuantitatif dan teknik sampel yang digunakan adalah teknik total sampling. Berdasarkan hasil analisis dengan metode analisis korelasi r product moment, diketahui ada hubungan negatif antara Kemandirian Belajar dengan Prokrastinasi Akademik. Dengan asumsi semakin rendah Kemandirian Belajar maka tingkat Prokrastinasi Akademiknya sedang dan begitu sebaliknya, dimana rxy = -0,823 dengan signifikan P = 0,000 < 0,05. Artinya hipotesis diterima. Koefisien determinan (r2) dari hubungan antara variabel X bebas dengan variabel terikat Y adalah sebesar r2 = 0,678. Ini menunjukkan bahwa Prokrastinasi Akademik berkontribusi terhadap Kemandirian Belajar sebesar 67,8%. Jadi dapat disimpulkan bahwa kemandirian belajar mahasiswa tergolong rendah dan prokrastinasi akademik Mahasiswa Fakultas Psikologi di Universitas Medan Area semakin meningkat saat pembelajaran daring memiliki kategori sedang. Procrastination was defined as a postponement in starting or finishing a duty deliberately and repeatedly by doing other uniportant activities. This study aim to determine correlation between learning independence and academic procrastination in Psychology Students at Medan Area University. As the consequence, the duty was portponed. As for the population in the study, the students of the Faculty of Psychology, University of Medan Area class 2018, totaled 135 people. The research method is quantitative and the sample technique used is total sampling technique. correlation analysis method r product moment, it is known that there is a negative relationship between Learning Independence and Academic Procrastination. Assuming the lower learning independence, the level of academic procrastination is moderate and vice versa, where rxy=-0.823 with a significant P=0.000<0.05. This means that the hypothesis is accepted. The determinant coefficient (r2) of the relationship between the independent variable X and the dependent variable Y is r2=0.678. This shows that Academic Procrastination contributes to Independent Learning by 67.8%. So it can be concluded that student learning independence is low and academic procrastination of 2018 stambuk Psychology Faculty students at Medan Area University is moderate. |
Description: | 85 Halaman |
URI: | http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/18411 |
Appears in Collections: | SP - Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
188600404 - Justra Sulviana Siburian - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
188600404 - Justra Sulviana Siburian - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 308.72 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.