Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19077
Title: Pola Komunikasi Kelompok Pada Komunitas Army (Proses komunikasi kelompok dalam kegiatan ARMY with LUV “BTS 6th Anniversary Gathering)
Other Titles: Group Communication Patterns in Army Communities (Group communication process in ARMY with LUV “BTS 6th Anniversary Gathering) activities
Authors: Alsabirin, Rexy Diajeng Yovanca
Keywords: communication pattern;communication process;army community;pola komunikasi;proses komunikasi;komunitas army
Issue Date: 3-Feb-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;168530055
Abstract: Perkembangan teknologi yang semakin canggih membuat kita dapat mengakses kemana pun keseluruh penjuru dunia terkhusus ke Korea Selatan. Kpop atau budaya Korean Pop merupakan budaya yang berasal dari Korea Selatan yang saat ini banyak di gemari oleh kaum milenial sampai lanjut usia di seluruh dunia terkhusus di Indonesia. Maraknya boy band dan girl band yang berasal dari Korea Selatan ditandai dengan hadirnya fansclub atau kelompok penggemar mereka. Fokus penelitian ini adalah untuk mengetahui Pola komunikasi kelompok dan proses komunikasi kelompok dalam kegiatan ARMY with LUV “BTS 6th ANNIVERSARY GATHERING” dengan teori pola komunikasi menurut onong uchjana effendy dan proses komunikasi menurut menurut Alvin A. Goldberg dan Carl E. Larson. Pengumpulan data dalam penelitian ini dengan wawancara dan dokumentasi. Dengan menggunakan teknik informan purposive dan memiliki empat informan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pola komunikasi yang dilakukan komunitas ARMY dalam kegiatan ARMY with LUV “BTS 6th ANNIVERSARY GATHERING” menggunakan pola komunikasi Primer, pola komunikasi Skunder dan Sirkular dan dengan proses komunikasi secara timbal balik atau respon saat pesan / informasi dikirim oleh pemberi ke penerima. ARMY Medan juga berhasil memberikan dampak yang positif bagi orang awam mengenai komunitas KPop dengan cara memberikan donasi ke UNICEF Indonesia dari hasil uang yang dikumpulkan melalui penjualan tiket kegiatan tersebut. The development of increasingly sophisticated technology allows us to access anywhere in the world, especially to South Korea. Kpop or Korean Pop culture is a culture originating from South Korea which is currently favored by millennials to the elderly around the world, especially in Indonesia. The rise of boy bands and girl bands from South Korea is marked by the presence club or fan group. The focus of this research is to determine the pattern of group communication and the process of group communication in the ARMY with LUV "BTS 6th ANNIVERSARY GATHERING" with the theory of communication patterns according to Onong Uchjana Effendy and the communication process according to Alvin A. Goldberg and Carl E. Larson. Collecting data in this study by interview and documentation. By using purposive informant technique and has four informants. The results of this study indicate that the communication pattern carried out by the ARMY community in the ARMY with LUV "BTS 6th ANNIVERSARY GATHERING" uses Primary communication patterns, Secondary and Circular communication patterns and with a reciprocal communication process or response when messages / information are sent by the giver to the recipient. . ARMY Medan has also succeeded in making a positive impact on ordinary people regarding the KPop community by donating to UNICEF Indonesia from the money collected through ticket sales for the activity.
Description: 112 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19077
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168530055 - Rexy Diajeng Yovanca Alsabirin - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.31 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
168530055 - Rexy Diajeng Yovanca Alsabirin - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.