Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19236
Title: Dampak Aplikasi Tiktok Terhadap Kemampuan Kognitif Mahasiswa Universitas Medan Area
Other Titles: The Impact of the Tiktok Application on Ability Medan Area University Student Cognitive
Authors: Rafina, Sarah
Keywords: tiktok application;cognitive ability;students;aplikasi tioktok;kemampuan kognitif;mahasiswa
Issue Date: 20-Sep-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178530042
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya dampak penggunaan aplikasi TikTok terhadap kemampuan kognitif pada mahasiswa di Universitas Medan Area. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan jumlah sampel 100 responden. Instrumen yang digunakan adalah kuesioner dengan pengolahan data menggunakan SPSS versi 2.0. Teknik analisis data yang digunakan adalah Uji Validitas, Uji Realibilitas, Uji T dan F. Pengolahan data mengunakan SPSS 2.0 diperoleh hasil perhitungan Uji Validitas variabel Aplikasi Tiktok dan Kemampuan Kognitif dihitung dari Rhitung lebih besar dari R tabel 0,195 yang dinyatakan valid. Uji Realibilitas dengan nilai Cronch’s Alpha > 0,60 yaitu variabel Aplikasi TikTok sebesar 0,757 dan variabel kognitif sebesar 0,740. Uji T menunjukkan thitung 1,713 dengan nilai signifiksi 0,000 < 0,05 menjelaskan bahwa Hipotesis nol (H0) ditolak dan Hipotesis alternatif (Ha) diterima. Kemudian Fhitung sebesar 124,184 dengan tingkatan signifikansi 0,000 < 0,005 maka terdapat hubungan aplikasi TikTok dan kemampuan kognitif. Sehingga di peroleh nilai signifikan 55,9% menjelaskan bahwa terdapat adanya dampak aplikasi TikTok terhadap kemampuan kognitif. This research aims to determine the impact of using TikTok application on the cognitive abilities of Medan Area University students. The research method used is quantitative with a sample of 100 respondents. The instrument used is a questionnaire with data processing using SPSS version 2.0. The data analysis technique used is the Validity Test, Realibility Test, T Test and F Test. Data processing using SPSS 2.0 obtained the results of the calculation of the Validity Test of Tiktok Application variable and Cognitive Ability calculated from Rcount greater than Rtable 0.195 which was declared valid. Reliability test with Cronch's Alpha value > 0.60, the TikTok Application variable is 0.757 and the cognitive variable is 0.740. The T test shows Tcount 1.713 with a significance value of 0.000 <0.05 which explains that null hypothesis (Ho) is rejected and alternative hypothesis (Ha) is accepted. Then Fcount is 124.184 with a significance level of 0.000 < 0.005, so there is a relationship between the TikTok application and cognitive abilities. So that obtained a significant value of 55.9% explaining that there is an effect of the application of TikTok on cognitive abilities.
Description: 82 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19236
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178530042 - Sarah Rafina - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV819.82 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
178530042 - Sarah Rafina - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.