Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19555
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBahrain, Muhammad Yusri-
dc.date.accessioned2023-03-09T02:40:25Z-
dc.date.available2023-03-09T02:40:25Z-
dc.date.issued2014-08-30-
dc.identifier.urihttps://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19555-
dc.description101 Halamanen_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui; Hubungan Minat Bclajar clan Kepercayaan Diri Dengan Prestasi Bclajar Siswa SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye Aceh Utara ". Diajukan hipotcsis I). Ada hubungan antara minat belajar dengan prestasi bclajar siswa SMA Negcri 2 Tanah Jambo Aye 2). Ada lmbtmgan antara kepercayaan diri dengan prestasi belajar siswa SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye. 3).Ada hubwlgan antara minat bcJajar dan kepercayaa.n diri dengan pre.stasi belajar siswa SMA Ncgcri 2 Tanah Jambo Aye. Penelitian terhadap siswa SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye, populasi Berjumlah 360 orang, Teknik pengambilan sampel ada1ah Purposive sampling, Yaitu berdasarkan ciri atau karakteristik tertentu, jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 130 orang. Metode pengumpulan data adalah : Dokumentasi berupa nifai rapor, Metode Tes IQ (SPM), dan skala minat belajar dan skala kepercayaan diri. Analisis data yang digunakan dengan Analisa Regresi Berganda hasilnya adalah ; 1 ). Terdapat hubungan yang signifikan antara minat belajar dan kepercayaan diri dengan prestasi beiajar. Hai ini ditunjukan dengan koefisien Freg = 162,982; p = 0,000 dimana p < 0,050. yaitu semakin tinggi minat belajar dan semakin tinggi kepercayaan diri maka akan semakin tinggi prestasi belajar, dan sebaliknya. 2). Ada hubun.gan positif yang signifikan antara minat belajar dengan prcstas\ belajar pada siswa SML\N 2 Tanali Jambo Aye den.gan sumban.gan 74.0%1. 3). Ada hubungan positif yang signifikan antara kepercayaan diri dengan prestasi belajar, dengan sumbangan efektif yang djdapatkan sebesar 83,9%. Total sumbangan efektif dari variabel bebas (minat belajar dan kepercayaan diri) dengan prestasi belajar adalah sebesar 84,0%. Dari hasil ini diketahui bahwa rnasih terdapat 16% pengaruh dari faktor lain terhadap prestasi belajar. 4). Hasil lain dlperoleh dari pcnelitian ini, yakni diketahul bahwa para slswa SMAN 2 Tanah fambu Aye, memiliki rninai bdajar yang iergulong tinggi mclihal perbandingan nilai rata-rata/mcan empiriknya minat belajar (179,52) dan nil ai rata-rata hipotctiknya (147,5), dan memiliki kepercayaan diri yang tcrgolong tinggi nilai rata-rata/mean empiriknya (156,29) dan niiai rata-rata hipotetiknya (130), berdasarkan kriteria yang dikemukakan oleh Azwar (2006) prestasi belajar yang diperoleh lergolong sedang. This study aims to determine; Relationship of Learning Interest clan Self Confidence With Student Achievement SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye Aceh Utara ". Hypothesis I is proposed). There is a relationship between interest in learning with the learning achievement of SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye students 2). There is a barrier between self-confidence and student achievement of SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye. 3). There is a relationship between learning interest and self-confidence with achievement students of SMA Ncgcri 2 Tanah Jambo Aye. Research on students of SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye, population Totaling 360 people, the sampling technique is purposive sampling, Namely based on certain traits or characteristics, the number of samples in this study were 130 people. Data collection methods are: Documentation in the form of report card scores, IQ Test Method (SPM), and learning interest scale and trust scale self. Analysis of the data used with Multiple Regression Analysis results is ; 1 ). There is a significant relationship between learning interest and confidence with academic achievement. This is indicated by the Freg coefficient = 162,982; p = 0.000 where p < 0.050. namely the higher the interest in learning and the higher the self-confidence, the higher the learning achievement, and on the contrary. 2). There is a significant positive relationship between interest in learning and learning achievement for SML\N 2 Tanali Jambo Aye students with generous contributions 74.0%1. 3). There is a significant positive relationship between self-confidence and learning achievement, with an effective contribution of 83.9%. Total effective contribution of independent variables (interest in learning and self-confidence) with learning achievement of 84.0%. From these results it is known that there is still 16% of the influence of other factors on learning achievement. 4). Results Another thing obtained from this research is that it is known that the students of SMAN 2 The land of Fambu Aye, has a very high religious value comparison of the average/empirical score of interest in learning (179.52) and the value of ai his mortgage average (147.5), and has moderate self-confidence the height of the average/empirical mean (156.29) and the average hypothetical value (130), based on the criteria put forward by Azwar (2006) learning achievement obtained moderately.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversitas Medan Areaen_US
dc.relation.ispartofseriesNPM;121804006-
dc.subjectprestasi belajaren_US
dc.subjectkepercayaan dirien_US
dc.subjectminat belajaren_US
dc.subjectlearning achievementen_US
dc.subjectconfidenceen_US
dc.subjectinterest to learnen_US
dc.titleHubungan antara Minat Belajar dan Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye Aceh Utaraen_US
dc.title.alternativeThe Relationship between Interest in Learning and Self-Confidence with Student Achievement at SMA Negeri 2 Tanah Jambo Aye, North Acehen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
121804006 - Muhammad Yusri Bahrain - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography7.19 MBAdobe PDFView/Open
121804006 - Muhammad Yusri Bahrain - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.52 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.