Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19653
Title: Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kepercayaan Diri Pada Siswa-Siswi Madrasah Tsanawiyah Al-Washliyah 01 Medan
Other Titles: Relationship Between Self-Concept With Confidence in Madrasah Students Tsanawiyah Al-Washliyah 01 Medan
Authors: Rian, Nanda
metadata.dc.contributor.advisor: Chandra, Andy
Keywords: self concept;self confidence;students;konsep diri;kepercayaan dri;siswa siswi
Issue Date: 18-Jan-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188600294
Abstract: Penelitian ini dilakukan untuk melihat hubungan konsep diri dengan kepercayaan diri pada siswa-siswi Madrasah Tsanawiyah Al-Washliyah 01 Medan. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa-siswi kelas VIII dan IX Madrasah Tsanawiyah Al-Washliyah 01 Medan, yang berjumlah 140 siswa. Teknik Pengambilan sampel yang digunakan adalah teknik total sampling. Pengambilan data dilakukan dengan model skala Likert dengan dua skala, yaitu skala konsep diri dan skala kepercayaan diri. Hasil penelitian dengan menggunakan teknik korelasi pearson product moment (rxy) diketahui sebesar 0,678 dengan p = 0,000 < 0,05. Artinya terdapat hubungan positif yang signifikan antara konsep diri dengan kepercayaan diri, yang menunjukkan semakin tinggi konsep diri yang dimiliki siswa maka semakin tinggi pula kepercayaan diri yang dimiliki siswa, dan hipotesis dalam penelitian ini diterima. Berdasarkan hasil analisis data yang dilakukan, diketahui konsep diri pada siswa-siswi tergolong tinggi dengan mean hipotetik (72,5) < mean empirik (90,59) dan selisihnya melebihi bilangan satu SD (9,223), kepercayaan diri siswa-siswi tergolong tinggi dengan mean hipotetik (77,5) < mean empirik (90,48) dan selisihnya melebihi bilangan satu SD (8,805). Terdapat sumbangan konsep diri dengan kepercayaan diri sebesar 46,0%. Dengan demikian masih terdapat 54,0% kontribusi dari faktor lain atau dorongan dari dalam individu. This research was conducted to find the correlation between self-concept and selfconfidence in students of Madrasah Tsanawiyah Al-Washliyah 01 Medan. The sample in this study were students of class VIII dan IX Madrasah Tsanawiyah Al- Washliyah 01 Medan, and the total number are 140 persons. The sampling technique used total sampling technique. Data collection was carried out using a Likert scale model with two scale, namely the self-concept scale and self-confidence scale. The result of the research using the pearson product correlation technique (rxy) are known to be 0,678 with p = 0,000 < 0,05. This means that there is a significant positive correlation between self-concept and self-confidence, which shows that the higher the self-concept, the higher self-concept the carried out and the hypothesis in this research is accepted. Based on the results of data analysis, it is known that self-concept is high with hypothetical mean (72,5) < empirical mean (90,59) and the difference exceeds one SD (9,223), self-confidence is high with a hypothetical mean (77,5) < empirical mean (90,48) and the difference exceeds one SD (8,805). There is contribution of self-concept with self-confidence of 46,0%. Meaning there are still 54,0% contributions from other factors or encouragement from within the individual.
Description: 102 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19653
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188600294 - Nanda Rian - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV335.04 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
188600294 - Nanda Rian - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.