Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19654
Title: Perbedaan Perkembangan Bahasa Ditinjau Dari Status Sosial Ekonomi Orang Tua Pada Anak TK
Other Titles: Differences in Language Development in View of Parents' Socio-Economic Status in Kindergarten Children
Authors: Anggraini, Mayland Diah
metadata.dc.contributor.advisor: Budiman, Zuhdi
Keywords: perkembangan bahasa;status social ekonomi;anak tk;language development;socio-economic status;kindergarten children
Issue Date: 15-Feb-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188600089
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk melihat perbedaan perkembangan bahasa ditinjau dari status social ekonomi orang tua pada anak TK di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 11 Medan. Metode pengumpulan data menggunakan metode dokumentasi untuk status sosial ekonomi orang tua dan menggunakan metode bercerita dimana anak akan diberi gambar yang didapat dari sekolah yang mengacu pada aspek-aspek perkembangan bahasa yaitu, sintaksis, morfologi dan fonem. Yang menjadi subjek dalam penelitian ini adalah anak TK Aisyiyah Bustanul Athfal 11 Medan yang berjumlah 50 siswa. Penelitian ini dianalisis secara kuantitatif. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik Mann Whitney U test, maka dapat diperoleh hasil sebagai berikut: tidak ada perbedaan yang signifikan perkembangan bahasa ditinjau dari status social ekonomi pada anak TK Aisyiyah Bustanul Athfal 11 Medan. Hal ini dibuktikan dengan melihat nilai koefisien Mann U = 278.000 dengan P = 0,508 > 0,05. Berdasarkan hasil penelitian ini, maka dapat dinyatakan bahwa tidak ada perbedaan perkembangan bahasa yang ditinjau dari status social ekonomi orang tua pada anak di TK ABA. Dari hasil penelitian ini, maka hipotesis yang diajukan dinyatakan ditolak. This study aims to look at differences in language development in terms of the socio-economic status of parents of kindergarten children at TK Aisyiyah Bustanul Athfal 11 Medan. The data collection method uses the documentation method for the socio-economic status of parents and uses the storytelling method where children will be given pictures obtained from schools that refer to aspects of language development namely, syntax, morphology and phonemes. The subjects in this study were Aisyiyah Bustanul Athfal 11 Medan Kindergarten children, totaling 50 students. This research was analyzed quantitatively. The analytical method used in this study was the Mann Whitney U test technique, so the following results can be obtained: there is no significant difference in language development in terms of socioeconomic status in Aisyiyah Bustanul Athfal 11 Kindergarten children in Medan. This is evidenced by looking at the value of the Mann coefficient U = 278,000 with P = 0.508 > 0.05. Based on the results of this study, it can be stated that there is no difference in language development in terms of the socioeconomic status of parents of children in ABA Kindergarten. From the results of this study, the proposed hypothesis was rejected.
Description: 109 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19654
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188600089 - Mayland Diah Anggraini - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV843.64 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
188600089 - Mayland Diah Anggraini - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.