Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19907
Title: | Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Stres Akademik Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Kisaran |
Other Titles: | The Relationship Between Social Support and Academic Stress in Class IX Students of SMP Negeri 1 Kirange |
Authors: | Safitri, Rahayu |
metadata.dc.contributor.advisor: | Hasmayni, Babby |
Keywords: | dukungan sosial;stres akademik dan siswa;social support;academic stress and student |
Issue Date: | 3-May-2023 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;178600027 |
Abstract: | Penelitian ini bertujuan untuk meneliti hubungan antara dukungan sosial dengan stres akademik pada siswa. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan skala Likert. Hipotesis dalam penelitian ini adalah ada hubungan antara dukungan sosial dengan stres akademik pada siswa. Sampel penelitian ini berjumlah 61 siswa kelas IX SMP Negeri 1 Kisaran. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik Purposive Sampling. Analisis data menggunakan teknik korelasi pearson. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa kuesioner yang langsung disebarkan pada siswa. Alat ukur yang digunakan adalah skala stres akademik yang terdiri dari 28 item (α= 0,924) dan skala dukungan sosial yang terdiri dari 40 item (α= 0,874). Sejalan dengan pembahasan yang ada dalam landasan teori, diperoleh bahwa hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini diterima yaitu terdapat hubungan positif, semakin tinggi dukungan sosial maka semakin rendah stres akademik siswa, sebaliknya semakin rendah dukungan sosial maka semakin tinggi stres akademik siswa. Berdasarkan hasil analisis data yang dilakukan, maka diperoleh hasil bahwa terdapat hubungan antara dukungan sosial dengan stres akademik pada siswa kelas IX SMP Negeri 1 Kisaran. Hal ini dibuktikan dengan nilai atau koefisien hubungan rxy sebesar -0,815 dengan P = 0,000 < 0,050 signifikan. Selanjutnya dilihat dari perhitungan mean hipotetik dan empirik diperoleh bahwa dukungan sosial tinggi dan stres akademik tinggi. This study aims to examine the correlation of social support with academic stress in students. Data were collected using Likert scale. The hypothesis in this study is that there is a correlation of social support with academic stress in students. The sample of this study amounted to 61 students of class IX SMP Negeri 1 Kisaran. Sampling was done using purposive sampling technique. Data analysis used Pearson correlation technique. The instrument used in this study is a questionnaire that is directly distributed to students. The measuring instrument used is an academic stress scale consisting of 28 items (α = 0.924) and a social support scale consisting of 40 items (α = 0.874). In line with the discussion in the theoretical basis, it is found that the hypothesis proposed in this study is accepted, namely that there is a positive correlation, the higher the social support, the lower the students' academic stress, otherwise the lower the social support, the higher the students' academic stress. Based on the results of data analysis conducted, the results show that there is a correlation between social support and academic stress in class IX students of SMP Negeri 1 Kisaran. This is evidenced by the value or correlation coefficient rxy of -0.815 with P = 0.000 <0.050 significant. Furthermore, judging from the calculation of the hypothetical and empirical means, it is found that social support is high and academic stress is high. |
Description: | 110 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19907 |
Appears in Collections: | SP - Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
178600027 - Rahayu Safitri - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 1.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
178600027 - Rahayu Safitri - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 281.82 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.