Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20186
Title: Analisis Stabilitas Tanah Rawa Menggunakan Free Draining Material (Study Kasus Jalan Tol Indrapura-Kisaran)
Other Titles: Swamp Soil Stability Analysis Using Free Draining Material (Case Study of Indrapura-Kisaran Toll Road)
Authors: Purnama, Yoga Syahputra Adi
metadata.dc.contributor.advisor: Irwan
Keywords: free draining material;perbaikan tanah;tanah rawa;soil improvement;swamp land
Issue Date: 20-May-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188110065
Abstract: Metode Free Draining Material (FDM) sangat cocok untuk proyek ini dikarenakan prosesnya yang mudah dan bahan material FDM yang mudah didapat. Tujuan dari penelitian ini ialah mengetahui sistem Free Draining Material memiliki pengaruh besar bagi stabilitas tanah rawa dijalan tol Indrapura-Kisaran. Berikut hasil dari pengujian sandcone pada kondisi awal dengan nilai kepadatannya 71.2% bisa dibandingkan dengan kondisi yang telah di perbaiki dengan material FDM dengan hasil kepadatan tanah timbunannya sebagai berikut: Untuk layer 1 didapatkan kepadatan rata rata = 96.4%,Untuk layer layer 2 didapatkan kepadatan rata rata = 95.6%, Untuk layer 3 didapatkan kepadatan rata rata = 97.4%, Untuk layer 4 didapatkan kepadatan rata rata = 96.7%, Untuk layer 5 didapatkan kepadatan rata rata = 96.6%,Untuk layer 6 didapatkan kepadatan rata rata = 97.4%, dan Untuk layer 7 didapatkan kepadatan rata rata = 97.3%. Dari data SandCone diatas maka nilai kepadatan layer perlayer memenuhi spesifikasi teknis. Terakhir dilakukan pengujian standar proctor dan modifikasi proctor dengan penambahan pasir yang berbeda beda pada tanah rawa tersebut. Hasil pengujian didapatkan hasil bahwa semakin banyak jumlah pasir yang ditambahkan maka semakin besar tingkat kepadatan tanah tersebut. Dan dari dua jenis metode pengujian yang paling besar berpengaruh ialah dengan metode modifikasi dibandingkan dengan metode standar. The Free Draining Material (FDM) method is perfect for this project because the process is easy and the FDM materials are easily available. The purpose of this research is to find out that the Free Draining Material system has a major influence on the stability of the swamps on the Indrapura-Kisaran toll road. The following results from the sandcone test in the initial conditions with a density value of 71.2% can be compared to conditions that have been repaired with FDM material with the results of the soil heap density as follows: For layer 1, the average density is obtained = 96.4%, For layer 2, the average density is obtained average = 95.6%, For layer 3, the average density is = 97.4%, For layer 4, the average density is = 96.7%, For layer 5, the average density is = 96.6%, For layer 6, the average density is = 97.4%, and For layer 7, the average density is = 97.3%. From the SandCone data above, the layer-by-layer density values meet the technical specifications. Finally, standard proctor testing and proctor modification were carried out with the addition of different sand to the swamp soil. The test results showed that the greater the amount of sand added, the greater the density of the soil. And of the two types of testing methods, the most influential is the modified method compared to the standard method.
Description: 88 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20186
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188110065 - Yoga Syahputra Adi Purnama - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography3.49 MBAdobe PDFView/Open
188110065 - Yoga Syahputra Adi Purnama - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV801.76 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.