Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20201
Title: Pengalaman Komunikasi Interpersonal Orangtua (Studi Fenomenologi Pengalaman Komunikasi Interpersonal Orangtua terhadap Anak Autis di Lembaga Amanah Hati Medan)
Other Titles: Parents' Interpersonal Communication Experiences (Phenomenological Study of Parents' Interpersonal Communication Experiences for Autistic Children at the Amanah Hati Institute in Medan)
Authors: Olivia, Cut Keke
metadata.dc.contributor.advisor: Vita, Nadra Ideyani
Tamsil, Ilma Saakinah
Keywords: komunikasi interpersonal;orangtua;autis;interpersonal communication;parents;autism
Issue Date: 18-Apr-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188530062
Abstract: Komunikasi adalah suatu proses interaksi yang dibutuhkan oleh setiap manusia. Namun dalam proses komunikasi itu terkadang tidak berjalan sebagaimana mestinya karena ditemukan berbagai hambatan dalam proses penyampaian pesan, khususnya dalam berkomunikasi dengan anak penyandang autis. Pengalaman orangtua yang memiliki anak autis penting untuk diperhatikan karena anak autis memerlukan bantuan dalam berkomunikasi. Dalam proses komunikasi dengan anak autis sangat dibutuhkan kemampuan khusus terutama dari orangtua dalam upaya menyampaikan pesan dan tujuan dalam komunikasi. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologi yang bertujuan untuk mengeksplor fenomena yang berkaitan dengan pengalaman komunikasi interpersonal orangtua dalam berinteraksi dengan anak autis dan seperti apa anak autis ketika diajak berinteraksi, dan seperti apa tanggapan dan reaksinya. Teknik pengumpulan data penelitan ini adalah pengamatan terhadap perilaku verbal dan non verbal anak autis. Penelitian ini dilakukan dengan metode wawancara dan observasi yang melibatkan orangtua untuk menjadi informan utama. Hasil dari penelitian ini menemukan bahwa adanya gangguan komunikasi pada setiap anak autis dan proses terapi yang terus dilakukan tidak hanya ditempat terapinya saja tapi berlanjut di rumah didampingi orangtua untuk meningkatkan kemampuan dan keterampilan komunikasi anak. Communication is a process of interaction that every human being needs. However, in the process of communication it sometimes does not go as it should because there are various barriers in the message delivery process, especially in communicating with children with autism. The experience of parents who have autistic children is important to pay attention to because the autistic child needs help in communicating. In the process of communication with autistic children, special abilities are needed, especially from parents in the effort to convey messages and goals in communication. The study uses qualitative research with a phenomenological approach that aims to explore phenomena related to the interpersonal communication experiences of parents in interacting with autistic children and what kinds of children are autistic when asked to interact, and what are their responses and reactions. This survey data collection technique is an observation of verbal and non-verbal behavior of autistic children. The study was conducted using the method of interviews and observations involving parents to be the primary informants. The results of this study found that there is a communication disorder in every child with autism and the continuing therapeutic process is carried out not only at the therapist’s venue but continues at home accompanied by the parents to improve the child’s communication skills.
Description: 89 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20201
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188530062 - Cut Keke Olivia - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography991.44 kBAdobe PDFView/Open
188530062 - Cut Keke Olivia - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV573.97 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.