Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20463
Title: Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Yang Demokratis Dengan Kecerdasan Emosional Pada Siswa/I SMP YP TD Pardede Foundation
Other Titles: The Relationship Between Democratic Parenting Styles and Emotional Intelligence in Students of SMP YP TD Pardede Foundation
Authors: Rosdiana
metadata.dc.contributor.advisor: Wahyuni, Nini Sri
Keywords: pola asuh orangtua yang demokratis;kecerdasan emosional;emotional intelligence;democratic parenting style
Issue Date: 22-May-2014
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;088600273
Abstract: Pola asuh demokratis adalah sikap orang tua dalam berinteraksi dengan anak-anaknya di mana menciptakan komunikasi yang baik, menyamakan persepsi dan mencapai kesepakatan bersama demi pengembangan kepribadian yang matang pada diri remaja. Sedangkan kecerdasan emosi merupakan kemampuan emosi yang meliputi kemampuan dalam mengendalian diri, memiliki daya tahan ketika menghadapi suatu masalah, mampu mengendalikan emosi diri, mengelola emosi, memotivasi diri sendiri, mengenali emosi orang lain dan membina hubungan dengan orang lain. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara pola asuh orang tua yang demokratis dengan kecerdasan emosional pada siswa!i YP TD. P ARDEDE FONDATION Medan dengan menggunakan metode penelitian kuantitatif dengan teknik pengambilan sampel yaitu purposive sampling. Populasi dalam penelitian ini siswali SMP YP TD. P ARDEDE FONDATION Medan Kelas VIII yang berjumlah 137 orang, lalu yang menjadi sample yang digunakan berjumlah 42 orang. Bentuk skala dalam penelitian ini dengan menggunakan skala Iikert dengan koefisien reliabilitas pola asuh yang demokratis 0,755 dan kecerdasan emosional 0,758. Analisa data menggunakan korelasi product moment. Berdasarkan hasil perhitungan analisis data menggunakan product moment diperoleh koefisien hubungan sebesar 0,81 0; p = 0,000 (p < 0,050) artinya ada hubungan positif yang signifikan antara pola asuh orang tua yang demokratis dengan kecerdasan emosional. Kecerdasan emosional dipengaruhi pola asuh orang tua yang demokratis terhadap siswa/i sebesar 65,5%. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa pola asuh orang tua yang demokratis pada siswa!i tergolong buruk sehingga kecerdasan emosional pada siswa/i SMP YP TD. PARDEDE FONDATION Medan tergolong rendah. Democratic parenting is the attitude of parents in interacting with where his children create good communication, equate perception and reach a mutual agreement for the development of a personality that is mature in adolescents. Meanwhile, emotional intelligence is an ability emotions which include the ability to control oneself, have endurance when facing a problem, able to control self-emotions, manage emotions, self-motivating, recognizing the emotions of others and coaching relationships with other people. This study aims to determine the relationship between democratic parenting style and emotional intelligence in students!i YP TD. P ARDEDE FOUNDATION Medan using the method quantitative research with a sampling technique that is purposive sampling. The population in this study was students of SMP YP TD. P ARDEDE FONDATION Medan Class VIII, with a total of 137 people, then who became The sample used was 42 people. The shape of the scale in this study by using the Iikert scale with the reliability coefficient of the parenting style democratic 0.755 and emotional intelligence 0.758. Data analysis using product moment correlation. Based on the calculation results of data analysis using the product moment, the relationship coefficient is 0.81 0; p = 0.000 (p <0.050) means that there is a significant positive relationship between parenting styles democratic parents with emotional intelligence. Emotional intelligence influenced by parenting parents who are democratic towards students by 65.5%. Based on the results of the study showed that parenting style democratic in students!i is classified as bad so that emotional intelligence on YP TD Middle School students. PARDEDE FOUNDATION Medan is classified as low.
Description: 78 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20463
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
088600273 - Rosdiana - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography5.01 MBAdobe PDFView/Open
088600273 - Rosdiana - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.48 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.