Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20471
Title: Perbedaan Self Regulated Leaming ditinjau dari Pola Asuh Orang Tua di SMA Negeri 3 Bireuen
Other Titles: Differences in Self Regulated Learning in terms of Parenting Style at SMA Negeri 3 Bireuen
Authors: Meutia, Eva
metadata.dc.contributor.advisor: Munir, Abdul
Siregar, Mulia
Keywords: self reguluted learning;pola asuh;SMA negeri 3 bireuen;parenting
Issue Date: 20-Apr-2013
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;088600102
Abstract: Self Regulated Learning menjadi aspek penting bagi perfonnasi siswa dan prestasi siswa disekolah (Zimmer;nan & Schunk, 1998). Self Regulated Learning adalah sebuah konsep mengenai bagaimana seorang peserta didik menjadi regulator atau pengatur bagi belajamya sendiri (Zimmennan & Martinez-Pons, dalam Schunk & Zimmerman , 1998). Self Regulated Learning pada sisw<:! sangat berhubungan dengan pola a.sub orang tua, dimana pendidikan pertama sekali didapat anak dalam lingkungan rnmah. Hal ini dapat dijelaskan dari sudut pandang teori sosial kognitif. Orang tua adalah salah satu yang mempengarnhi perkernbangan intelektual siswa, yang dapat diamati dari perilakilllya. Orang tua rnerupakan pendidik utama dan pertama bagi anakanak mereka, karena daii merekalah anak mula-mula menerima pendidikan. Dengan ciemikian bentuk penama dari pendidikan terdapat <lalam kehidupan keluarga yaitu, pola asuh oraag tua (Bandura, dalam Cobb 2003 ). Penelitian ini mernpakan penelitian komparatif. Pada penelitian ini mengambil sampel sebanyak 292 siswa, terdiri dari 82 siswa pola asuh Otoriter, 175 siswa pola asuh Demokratis, dan 35 siswa pola asuh Pennisif. Pengarnbilan sampel menggunakan teknik simple random sampling. Sedangkan penelitian ini dilakukan di SMA Nege:ri 3 Bireuen. Alat ukur yang digunakan penelitian in.i adalah skala Self Regulated Learning yang disusun sendili oleh peneliti berdasarkan 14 identifikasi Self Regulated Leaming yang dikemukakan oleh Zimmerman & Martinez-Pons (dalam Boekarts, Pintrich, & Zeidner, 2000). Skala Self Regulated Learning memiliki nilai reliabilitas (rO D)=0,993, dan menggunakan skala Pola Asuh ang disusun sendiri oleh peneliti berdasarkan aspek-aspek pola a.sub orang tua yang dikemukakan oleh Bammind ( dalam Elva, 1999). Skala Pola Asuh memiliki nilai reliabilitas (rD D)=0,931. Dari basil analisis data penelitian dengan menggunakan teknik Varians l jalur menunjukkan bahwa ada perbedaan Self Regulated Learning pada siswa SMA Negeri 3 Bireuen ditinjau dari Pola Asuh orang tua. Hal ini dapat dilihat dari nilai pD0,05 yaitu - 0.000. Dimana terdapat perbedaan yang signifikan, dengan pola asuh Demokratis I bib tinggi yaitu sebesar 27 ,479 dibandingkan dengan pola a.sub Ototiter sebesar 1 ,807 dan Pennisif sebesar 15,016. Self Regulated Learning is an important aspect for student performance and student achievement at school (Zimmer;nan & Schunk, 1998). Self Regulated Learning is a concept of how a learner becomes a regulator or regulator for his own learning (Zimmennan & Martinez-Pons, in Schunk & Zimmerman, 1998). Self Regulated Learning on students<:! very related a.sub parental pattern, where the first education the child gets in the environment home. This can be explained from the point of view of cognitive social theory. Parent is one that influences the intellectual development of students, which can observed from the behavior. Parents are the main and first educators for children them, because it is from them that the child first receives education. With Thus the primary form of education exists in family life, namely, pattern parental care (Bandura, in Cobb 2003). This research is research comparative. In this study, a sample of 292 students was taken, consisting of 82 students Authoritarian parenting, 175 students with Democratic parenting, and 35 students with Pennissive parenting. Sampling using simple random sampling technique. Whereas This research was conducted at SMA Nege:ri 3 Bireuen. Measuring tools used in research in.i is a Self Regulated Learning scale compiled by researchers based on 14 identification of Self Regulated Learning proposed by Zimmerman & Martinez-Pons (in Boekarts, Pintrich, & Zeidner, 2000). Self Regulated Scale Learning has a reliability value (rO D) = 0.993, and uses the Parenting Scale which was compiled by the researchers themselves based on the pattern aspects of a.sub parents who stated by Bammind (in Elva, 1999). The Parenting Scale has value reliability (rD D)=0.931. From the results of research data analysis using the Variance l path technique shows that there are differences in Self Regulated Learning in SMA Negeri 3 students Bireuen in terms of parenting style. This can be seen from the pD value of 0.05 ie - 0,000. Where there are significant differences, with Democratic parenting I bib is high, which is equal to 27,479 compared to the pattern a.sub Ototiter of 1 ,807 and Pennisif 15,016.
Description: 66 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20471
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
088600102 - Eva Meutia - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography3.61 MBAdobe PDFView/Open
088600102 - Eva Meutia - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.19 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.